Antiszemitizmus, most és mindörökké?
A
magyar országgyűlés 2012. november 26-án „furcsa” attrakciónak lehetett tanúja:
Gyöngyösi Márton jobbikos (nyilaskeresztes) képviselő nagyívű javaslatot tett,
miszerint írják össze a parlamentben és a kormányban található zsidó
polgárokat, mert jelenlétük nemzetbiztonsági kockázatot jelent. Karácsony
előestéjén nehezen tudok kereztényibb és emberibb akciót elképzelni.
Lehetséges,
hogy ez az indítvány bevezetője a Zsidó Hitközségben fellelhető izraeliták
összeírásának? A többit már tudjuk…
Megfigyelhető,
Vona Gáborék ügyes taktikát alkalmaznak: bírálják a kormány bírálandó
intézkedéseit, s e konstruktív fellépéseik közé keverik a Jobbik igazi lényegét
kifejező követeléseiket. Ennek reakciója híven fejezi ki az ország érzelmi
térképét.
Mióta a
zsidó nép kialakult, nem tudott megszabadulni árnyékától. Üldözték, irtották
őket, ezernyi eszközzel béklyózták mozgásszabadságát. Ám fennmaradt. Nem azért,
mintha Isten kiválasztott népe lett volna, de az aktív antiszemitizmust, mely
főleg társadalmi válságok idején ütötte fel a fejét, felváltotta az átmeneti és
viszonylagos nyugalom. Ebben a szélcsendes helyzetben a zsidóság
regenereálódott. Ilyenkor a zsidóellenesség lappangva, passzívan (inkább
érzelmi síkon) működött tovább, mígnem ismét kialakultak azok a szociális feszültségek,
melyek leküzdéséhez az uralkodó osztályoknak szükségük volt egy hatékonyan
működő villámhárítóhoz. (Hitler mondta: ha nem lennének zsidók, ki kellene őket
találni).
Nem
volt ez másképpen hazánkban sem. Nem tudok egyetérteni azokkal, akik szerint a
zsidóellenesség fő motívuma az irigység lett volna. Ez a motiváció egyeseknél
bizonyára szerepet játszott, de az alapvető ok inkább társadalmi és vallási
jellegű volt. A XIII. században alakult ki nálunk, a keresztény egyház
gleichschaltolási (egyenlővététel) törekvései nyomán. Miután a magyarországi
zsidóság ragaszkodott ősi vallásához, megkezdődött periodikus intézményes
üldözése. Ez a folyamat változó politikai-ideológiai indítékok alapján
beletorkollott a holokausztba. Ezt az érzelmet nemritkán érdekek befolyásolták.
Jellemző vicc:
Egy
dunántúli községben a helyi német (sváb) asszonyra rátámadt a szomszédja:
zsidónak adod ki a szobádat? Mire az asszony: antiszemitizmus nyáron?
Tragikus
és sajnálatos, hogy 1945 után háttérbe szorult, de nem szűnt meg. A rendszerváltás
után a passzív antiszemitizmus olykor keveredik aktív zsidóelleneséggel
(falfirkák, inzultálások, nyílt uszítások). És mindez néhány évtizeddel
félmillió magyar zsidó elpusztítása után.
Ma a
Jobbik legfőbb hordozója a rasszizmusnak. Nem csinál titkot hivatalos,
programszerű antiszemitizmusából. Megnyergeli a romló társadalmi helyzetet, az
egzisztenciális reménytelenséget, s ennek fő okát nem a kapitlizmusban, hanem a
zsidóság spekulatív életvitelében látja. A lakosság egyre nagyobb tömegeiben bázisra
talál, mert az elkeseredettség talaján felélednek ennek történelmi, emocionális
hagyományai.
A
társadalmi bajokra társadalmi választ kell adni. Mindenekelőtt a romló helyzet
megállítását, javítását, a rasszizmus elleni hatékony politikai-ideológiai harcot
és azok elszigetelését, akiknek létérdekük e kártékony jelenségek fenntartása.
Ehhez széles társadalmi összefogásra is szükség lenne.
Hegedűs
Sándor
Farsang
Gyermekkoromban
a Horthy-rendszerben szüleim is farsang idején elmentek a szegények kaszinójába,
egy kicsit kikapcsolódni. Még emlékszem, hogy édesanyám mondta: megyünk a
batyus bálba.
A
fiataloknak leírom, hogy ez mit jelentett. Az asszonyok pogácsát, lekváros
papucsot, fonott kalácsot sütöttek, amit vittek magukkal. A férfiak ki bort, ki
pálinkát vitt, amit a helybenfőzött teában öntögettek. Egy-két zenész is
került, akik hangulatot teremtettek. Gazduraméknak cigányzenekarra is volt
pénzük, a lányoknak meg báli ruhára. Éjfélkor meg durrant a pezsgő.
A
felszabadulás után változott a világ. A munkásemberek is megengedhették
maguknak, hogy elmenjenek a vendéglőbe. A lányok báli ruhát is kaptak az idő
múlásával én is elmentem a vendéglőbe, ahol előre asztalt foglaltunk, és
kiszolgáltak minket. Éjféltájban a pezsgősüvegekből is kikerült a dugó. A zenészek
hajnalig húzták a talpalávalót.
A
rendszerváltás után ismét változott a világ. Ma egy szűk rétegnek a farsang
egyet jelent az operabállal, az önmutogatással, a szegények lenézésével,
kirekesztésével. A belépő száezrekbe kerül, a hölgyek száezreket költenek
ruhára, ékszerre. A svédasztal mellett válogathatnak a jobbnál jobb falatokból.
Színvonalas műsort látnak, miközben válogathatnak a pezsgők között.
A
társadalom nagyobbik része anyagi lehetőséghez mérten szerényen ünnepel vagy
kívülről nézi mások ünneplését.
E cikk
írása közben jutott eszembe Ady Endre „Álmodik a nyomor” című verse. Ebből
idézem az első versszakot.
„Duhaj
kedvek Eldorádója,
száz
tivornyás hely, ne bomolj.
Csitt,
most valahol, tán Újpesten,
Húsz
esztendős legények vackán,
Álmodik
a nyomor.”
Südi Bertalan: A tétlenkedőkhöz
Csönd
van, életforma lett a hallgatás,
Nem
lázong senki a nyomor miatt:
Kussol
a szegény, a kvázi pária,
A
gazdag meg vigad, dőzsölve mulat.
Éhező
gyermekek sírnak az utcán,
Kukáknál
felnőtt ágrószakadtak,
Munka
híján csak kegyelemből élnek,
Jövőtlenített
koldusok maradnak.
Miért
nem háborogsz, kritikus tollnok?
Miért
vagy néma, ha ezeket látod?
A
karvalytőke gaztettei láttán
Csak
nem a jövő szépítését várod?
Mikor
ébreszted álmából a népet?
Mikor
bátorítod őt cselekvésre:
„Változtasson
már legázolt életén,
Rázza
le az igát magáról végre!”
Mikor
kiáltod, hogy „elég volt, urak!”
A
szegénynek is élethez van joga,
Mikor
ásod te is a tőke sírját,
Hogy ne
jöhessen vissza többé soha.
Újraéled a címkórság?
Egyre
gyakrabban hallhatunk napjainkban grófosdival, bárósdival, meg a vitézi
rendbéli tagsággal történő hivalkodást, mely kirívóan úriaskodó, visszataszító
megnyilvánulás számomra. Az első két címről tudjuk, hogy főnemesi státuszok
voltak valaha, melyek a virágzó feudalizmus idejében keletkeztek hazánkban. Országos
tisztségek viselői és a legnagyobb hatalommal rendelkezők bitrokolták anno.
Később meg a királyok adományozták a nagybirtokosok közül kikerülő
vazallusaiknak.
Az
utóbbi, mellyel leginkább kérkedni szoktak manapság, Horthy kormányzó 1920-ban
létesített, feudális jellegű ellenforradalmi szervezet volt, melyet aztán az
1946. évi I. törvény – a többi címek és rangok használati jogával együtt –
kisgazdapárti javaslatra eltörölt, majd reinkarnálódásához 1992-ben a múlt
intézményi iránt nozztalgiát tápláló rendeszerváltó elit asszisztált.
1930-ban
gyarapították az efféle címek sorát, melyek alkalmazását – illemkódexbe
foglalva megszólítás gyanánt – kötelezővé tettek az alacsonyabb sarzsijú
állampolgárok számára.
Tekintsük
át, miféle megszólítás illette meg a különféle korabeli tisztségviselőket:
SZENTSÉGES:
a pápa.
FELSÉGES:
a király, a királynő és a királyné.
FENSÉGES:a
királyi család tagjai.
FŐMÉLTÓSÁGÚ:
a kormányzó, a kormányzóné, a hercegprímás (őeminenciája), az érsek és a
herceg.
NAGYMÉLTÓSÁGÚ:
a titkos tanácsos, a miniszter, a felsőház elnöke, a kúria elnöke, a
számvevőszék elnöke, a tábori kar tagja altábornagytól felfelé.
MÉLTÓSÁGOS:
a püspök, a képviselőház elnöke, a követ, a kúriai bíró, a közigazgatási bíró,
a vezérőrnagy, az ezredes, az államtitkár, miniszteri tanácsos és a tanácsos, a
főpolgármester és helyettesei, a főispán és az alispán, a városi
polgármesterek, a főkapitány és a főkapitányhelyettes, a tankerületi
főigazgató, az ítélőtábla elnöke és az ítélőtáblai tanácsok elnökei, a
koronaügyész és helyettesei, valamint a pénzügyigazgató.
NAGYSÁGOSOK:
a plébános, az alezredes és őrnagy, az osztálytanácsos, az ítélőtáblai bíró, az
országgyűlési képviselő.
NEMZETESEK:
a vitézi rend tagjai (ekképpen: nemzetes és méltóságos uram).
FŐTISZTELENDŐ:
a katolikus pap (pl. így: nagyságos és főtisztelendő uram).
NAGYTISZTELETŰEK:
a református lelkészek.
***
Forrás:
„Új Idők” különkiadása.
A hazai
állapotok potenciális alakulását tekintve célszerű a felsorolt címeket újfent
számbavenni. Hiszen a Horthy-érában létezett különféle funkciókból már számoat
visszaállítottak. Nem lenne meglepő, ha a megszólításokkal is ez történne.
Ki a „magyar”?
Már
írtam a szívinfarktusaimról, de újabb olyan esemény történt velem, elmesélem a
következőket.
A
kórház elbocsátó zárójelentéséből idézek egy megállapítást, ami a vérminta
elemzéséből derül ki. „Nem hispán, nem latin származású. Fehér, kaukázusi
rasszhoz tartozik”. Ezek tudatában vajon kinek van joga arra, hogy nacionalistának
vallja magát? Ismeri talán a vérmintájából végzett elemzés megállapításait?
Minden
ember annyi nemzethez tartozónak mondhatja magát, ahány nyelvet anyanyelvi
szinten beszél. A Varázslatos Kína című könyv- és TV-sorozatból megtudhatjuk,
hogy kutató delegáció – köztük három magyar kutató – több mint 50 ezer ki-t
tettek meg az országban. Dél-Kína területén ujgurok élnek a Himalája
térségében. Az ujgur nép minden kétséget kizáróan bizonyította, hogy a mi
népünkkel rokon. Ők is tudnak arról, hogy a magyarokkal rokonok. A „testvér” és
a „magyar” szavakat emlegették, tisztán mondták a balta, a szakáll szavakat és
a számokat. A három magyar kutatót meleg szívvel ölelgették, s elkísérték
távozáskor, hogy minél tovább láthassák őket.
Valószínűleg
nem véletlen, hogy erős a kötődésem a keleti népekhez. Minden könyvet
elolvasok, minden filmet megnézek. Rendszeresen levelezek a pekingi magyar
rádió munkatársaival, sőt elküldöm a Jászkun Munkás példányát már évek óta.
Dudás
György
Búcsúzunk
Lendvai
János elvtárstól,
aki Szolnokon 1925. február 1-én született. Végzettsége
autószerelő technikus, a MEASZ megyei alelnöke volt haláláig. A Munkásőrség
alapító tagja. Pártunknak 1946 óta tagja. Lelkes, aktív szervezője a szórólap-
és az újságterjesztésnek, minden városi megmozduláson részt vett. A MEASZ
képviseletében minden koszorúzási ünnepségünkön jelen volt, és beszédet
mondott. Köszönjük, hogy velünk volt.
Nagy
József elvtárstól,
aki Karcagon született 1930. március 6-án. Hivatásos katona
és MEASZ elnökségi tag, aktív pártmunkás. Párttagsága 1946-ban kelt, és
haláláig tevékenyen hű a szegények érdekeinek védelmében. Sokáig nem feledjük.
Szuráczki
József elvtárstól,
Jászladányban született, 1937. augusztus 23-án. Életében
kőművesként dolgozott, Zagyvarékason volt alapszervezeti titkár. A
rendszerváltás után sem változtatott elvein. Következetes baloldali kommunista
emberként távozott tőlünk. Hiányozni fog.
Gyömbér
András
1948-tól volt tagja a Kommunista Pártnak. A Munkáspárt elvhű,
következetes embereként, 83 évesen fejezte be munkás életét. A karcagi
alapszervezetben vezetőségi tagként és sajtófelelősként dolgozott.
Nem az
hal meg, akit eltemetnek,
Hanem
az, akit elfelednek.
Mi nem
feledünk,
Emlékét
megőrizzük.
Hírek
Pártunk
megyei elnöksége január 25-én elfogadta féléves munkatervét.
Havonta
két alkalommal kitelepüléseket szervez a választókerületek településeibe, hogy
megmutassuk magunkat. Szeretnénk, ha ezeken az akciókon minél többen
megkeresnék elvtársainkat.
Mindenkit
szeretettel várunk!