A SZAVAK BŰVÉSZETE
Nagyra becsült és
ideiglenes kormányfőnk megnyilatkozásai mindig megmozgatják az európai és
hazai közvéleményt. Kezdetben komoly arccal analizálták hegyi beszédeit, mígnem
a legtekintélyesebb szövegelemzőknek is rá kellett jönniük, itt hiába keresniük
az értelmet, a dakota aforizmák csak arra szolgálnak, hogy leleplezzék a szavak
mögötti nagy ürességet. A fogalmakkal való zsonglőrösködés csupán figyelemelterelő manőverek. Ezekkel a jól csiszolt halandzsabeszédekkel elkábítják és ámulatba
ejtik a fanatizált hallgatóságot, mely a vezér iránti elragadtatás extázisában
vakon bízik eszmefuttatásainak igazságában, magvasságában,
megfellebezhetetlenségében.
Érdemes megfigyelni a
hívők magatartását, amikor az orbáni poénok elcsattannak: egyesek üveges szemmel
tapadnak istenükre, mások meglett, tanult, ősz emberek, elismerően néznek egymásra,
s boldogok, hogy a sors ilyen földönkívüli lénnyel áldotta meg őket. Kétségtelen
egy ideig a hetvenöt százalékkal és az elkápráztató géniusz gondolatgazdagságával
vezetheti orránál fogva az elbűvölt tömeget, de minden drogos állapot, minden
lerészegedés után egyszer eljön a kijózanodás pillanata, a másnaposság utáni
felébredés. Ez lehet olyan elementáris, mint a forradalmi helyzet. A
demokratikus és liberális elemek szembeállítása, illetve keverése, az államosítás
és privatizálás összezagyválása, a kapitalizmus alapvető szociális
csoportjainak negligálása, azok felcserélése más kategóriákkal, (a „középosztálynak”
uralkodó elitté történő előléptetése, miközben adópolitikai manőverezésekkel
kedvezményezik és erősítik a nagyburzsoáziát), az üzemeknek nem a kizsákmányolás,
hanem népjóléti eszközökként való kezelése, (munkaalkalmak teremtése), a kizsákmányolás
az ő értelmezésében nem proletárok által megtermelt értéktöbblet kisajátítását
jelenti. A munkásosztály eltűnt, a munkavállaló lépett a helyére, a rendszerváltást
megelőző ellenforradalmat forradalomnak minősíti, magát a rendszerváltást forradalmi
fordulatnak, a közösségi társadalomnak tagadása, utópiaként való kezelése, a
magyar progresszió történelmének tudatos meghamisítása, hőseinek deheroizálása,
saját „hőseinek”
piedesztálra emelése, köztörvényes bűnözők „szentté”
avatása, a keresztény egyházi tanításoknak politikai célokra történő felhasználása, a statisztikai adatok manipulatív kezelése, rezsicsökkentés (miközben
az államadósság a mennyekben jár), káprázatos stadionok építése, miközben a
padok teli vannak hajléktalanokkal, az elitet felkaroló, fényűző gálaestek, a
Magyar Nemzeti Bank vezetőinek idegrobbantó költekezései luxuskiadásokra,
miközben természetesen folynak a kilakoltatások, dömperek százai bontják a
gettókat, szaporítva ezzel az otthontalanok számát, az oktatás- és egészségügy áldatlan
helyzete. Olyan ellentmondások ezek, melyeket csak birkanépek tűrnek el szótlanul.
A minap kergették el legelőjükről a juhtulajdonosokat, akik a forgalmas utakra
terelték nyájaikat. Amikor néhány rendőr megjelent, hogy érvényt szerezzen a „jogállamiságnak”
eminens tanulókként, morgás nélkül, vonultak vissza az immáron mások tulajdonát
képező földekre, maguk sem tudva, mit kezdjenek a létalapjukat képező állatállományukkal.
Ilyen engedelmes, derékbe tört állampolgárokkal könnyű dolga van az illiberális
vadkapitalizmusnak. Az orbanikum bűvkörében élő miniszterelnökünk egy olyan harmadikutas
társadalmi rendszer képét vetíti naiv alattvalói elé, mely a tőkés rendszer és
a voluntarista fantazmagória közé kívánja elhelyezni édenkertjét, minden világ
legjobbikát. Nem lesz itt csakhamar forradalom, mert a lassan kibontakozó
objektív forradalmi válság mellé igen nehézkesen sorakoznak fel a nélkülözhetetlen
szubjektív feltételek. Csak a kommunista pártok azok, amelyek fejleszthetik a
forradalmi öntudatot, de ennek a népnek egyelőre elég a rezsicsökkentés ahhoz,
hogy a szolgalelkű kispolgáriság felé orientálódjon.
A hazai választási
eredmények bizonyítják, nem a józan belátás és érvelések, hanem a könnyebben befolyásolható
érzelmek területén kell a jeget megtörni, hogy a lavina elinduljon.
Hegedűs Sándor
AZ „ANGYALI KÖR” valósága
Olvastam nemrég egy
felnőtteknek szánt dajkamesét. Szerzője olyan képtelenséget állított, hogy a
„közép-európai országok angyali körbe kerültek, hiszen a gazdasági mélyponton
túl vannak: a lakosság mind nagyobb része találja meg helyét egy posztindusztrális
(iparon túli) szolgáltató társadalomban”.
Mosolyoghatunk a mese
lényegén. Főleg a „minél messzebbről nézem, annál szebb” életelv gyakorlatán,
mely következtében az „angyali körhöz” fogható teóriák kifundálói nem képesek
a milliók által megszenvedett rendszerváltás valóságos kórtüneteinek felismerésére.
Némelyek tán azért állítanak efféle badarságot, mert az anno ránk szabadított
karvalytőke társadalomrázkódtató hatását nem kellett személyesen
megtapasztalniuk.
Mi is a jelzett
térségben élők nagyobb részéhez tartozunk, s a keserűséggel terhelt
tapasztalataink birtokában az „angyali körtől” eltérően minősítjük a
helyzetünket. Aligha szükségeltetik különös adottság annak felismeréséhez és
meglátásához, hogy az ország mélyszegény tömegei mellett a középrétegek mind
számottevőbb hányada is csúszik a társadalom peremére és süllyed a
legelképesztőbb nyomorba. Krónikusan gyarapszik azok száma is, akik szemetes
kukákban kotorásznak, ligeti padokon, bokrok alján, vasúti várótermek zugaiban
választanak éjszakákra fekvőhelyet, éheznek, koldulnak, hajléktalanul
tengődnek.
Netán a gazdaság
szétrablását lehetővé tevő „korlátlan demokrácia” nyomában kiteljesedett
törvénytelen gyakorlat jelenti az idézett „idillikus állapotot”, melyet a
rendszerváltás óta sikerült megvalósítani? Hát még manapság is vannak olyanok,
akik képtelenek beismerni, hogy az urak eszkábálta polgári demokráciában törvényszerű,
hogy gyarapszik az elesettek száma, tömeges az állandósult munkanélküliség,
elkerülhetetlen a továbbtanulni vágyók kíméletlen kontraszelekciója, s hogy
az emberi mivolt leépülése vár a társadalom jobb sorsra érdemesült
vagyontalanok tömegeire? Vannak, akik szerint ez az „angyali kör” lényege?
Akinek szeme van, látja, hogy az urak teremtette „szabadság” birodalmában
néhány százezernyi pöffeszkedő dúsgazdaggal, kiváltságban szerencséltetett
politikai és gazdasági elittel, jólétben dagonyázó hermelinpalástossal a
nélkülözők milliói - köztük idős emberek, fiatalok, napjában egyszer étkezésre
kényszerült gyermekek - állnak szemben vádlón, és kiáltják világgá reménytelenségüket,
gyötrelmeiket, fájdalmukat, szenvedésüket. Mégpedig abszolúte szabadon, azaz
a legújabb kori korlátlanság nyújtotta lehetőségek függvényében. A
rendszerváltók akarnoksága folytán többségüknek ennyi jutott a hajdan
beharangozott majdani Kánaánból, s vele az a lehetőség, hogy négyévenként
ismét hatalomba segíthetik életük megnyomorítóit. Az elszegényedők létszámának
gyarapodásával azok száma is növekszik, akik keserű szájízzel élték meg a
galádságokat, melyeket a tőkés rendszer negyed évszázada alatt el kellett
viselniük. Az pedig különös, hogy miközben bár milliók fogyasztották a
kapitalista rendszer által feltálalt feketelevest, utóbb sem óhajtottak
változtatni a nyomort előidéző állapotokon.
Dr. Südi Bertalan
ÉLETÜNK ÉS AZ ERKÖLCS
A fenti címen adott
ki könyvet 1988-ban a Magyar Szocialista Munkáspárt. Ebben a könyvben olyan részletek
vannak, amely a mai életben sokkal helytállóbbak, mint jelen kormányunk ideológiája.
Ezért a 27 évvel ezelőtt kiadott és tankönyvül is használt írásból szó szerint
idézni kívánom az, alábbiakat:
„Minden
ember érdeke, hogy élete értelmes legyen. Minden ember érdeke, hogy gazdag,
sokoldalú személyiséggé váljék. Mindenki boldog akar lenni. Persze a boldogság
sokféleképpen képzelhető el, és az élet értelmére is számos felelet adható.
Ha én nem vagyok
magamért - mondja egy ókori
bölcs - úgy ki van értem? De ha csak magamért vagyok, úgy minek éltem?
Az élet értelme az önmeghaladás
szükségletét és a hasznossá válás igényét foglalja magában. E szükségletet
és igényt csak akkor képes kielégíteni az ember, ha tetteinek objektív társadalmi
jelentősége van, ha a közösség igényli és fel is használja erőfeszítéseit.
Az élet értelmének
megtalálása a személyiség legfőbb kincse, amelynek megőrzése igen komoly erőfeszítést
igényel. Az értelmes élet, mely a közösségért élve, a közösségért való harcban
bontakozhat ki, nem aszkétikus élet. Ellenkezőleg, a személyiség önkibontakoztatását,
erős oldalainak felhasználását eredményezi. Azt, hogy mások számára élve a maga
érdekét is, a hasznossá válás szükségletét is kielégíti. Sajátos önmegvalósulás
ez. Modellje: az adva kapni életvitel. Minél többet ad az ember, képességei
annál gazdagabban bontakoznak ki. Minél hasznosabbá válik mások számára,
annál jelentősebb lesz.
Ajánlom társadalmunk
minden lakosának, ha a fentiek alapján éli az életét, minden nehézsége ellenére
elégedett lehet.
Dudás György
November 7.
Október 6-án az ATV
riportere az utcán közlekedőket kérdezte, hogy mi jut az eszében a mai napról.
Számomra megdöbbentő volt, hogy a többségnek semmi nem jutott eszébe.
A megkérdezettek különböző
korosztályhoz tartoztak. Valószínű, hogy november 7-tel kapcsolatosan is
hasonló a tájékozottság, pedig a világtörténelem kiemelkedő eseménye volt.
Erről már sokan írtak és még fognak is, ezért én két témával kapcsolatosan írok,
amiről eddig nem sokat írtak. Az egyik ilyen a magyarok részvétele a
forradalomban.
Közel ötszázezer magyar hadifogoly volt. Küzülük több százan
vettek részt a harcokban, egyesek a proletárforradalom előkészítésében is,
pl.: Kun Béla, Münnich Ferenc, Szamuely Tibor. A moszkvai harcokban Karikás
Frigyes, Janich Ferenc, Pór Ernő. Kun Béla a nemzetközi alakulatok politikai
biztosa volt. A külföldi vöröskatonákat „nemzetközinek" „internacionalistának"
nevezték.
A másik téma, hogy az
októberi forradalmat miért november 7-én ünnepeljük. A munkások és parasztok
kormánya több döntést is hozott. Ezek közül egy néhányat felsorolok. Eltörölt
minden rangot és állampolgárok közötti különbséget. Kivette az oktatást az egyház
kezéből. A vallást a polgárok magánügyének nyilvánította. Közzétették a nyolcórás
munkanapról szóló dekrétumot. Államosították a bankokat, a vasutat a
kereskedelmi flottát. Bevezették az ipar munkásellenőrzését, majd megkezdték az
ipar államosítását.
Átvették az európai országokban használt időszámítást. A
pravoszláv („igazi
szláv”,
azaz görögkeleti) naptár ugyanis 13 nappal maradt el az általánosan
elfogadott időszámítástól. 1918. január 25-én, a
naptárreformrendelet megjelenésének napján a világban február 7-ét írtak. Ezután
Szovjet-Oroszországban is eszerint számították az időt. Így az Októberi
Szociallista Forradalom dátuma is megváltozott, már az első évfordulót november
7-én ünnepelték.
Horváth Sándor
SÜDI BERTALAN: GONDOLATOK A SZAVAZÁSRÓL
Negyedszázadnyi pokoljárás után
Mindent rendben találtak a szavazók.
Szokatlan minősítés ez azoktól,
‘Kik nyomorognak, mint bugyrokban lakók.
Mivel babonázták meg a népet?
Miféle csalétket szórtak eléje?
Miként kábíthattak el milliókat,
Hogy szabadságát zsarnoktól remélje?
Mit ajánlottak Kánaán földjeként
A hazugságról jól ismert „Mózesek”?
A demokrácia összes vívmányát?
S biztonságot ifjúnak és öregnek?
Újfent lóvá tették a pártfüggőket,
S a hülyítésre fogékony bábokat,
Akik ezért nem tudták felismerni
A pusztulás felé vezető utat.
Szabadság-ajánlatuk régi trükk volt,
Az ígéret földje meg csupán pusztaság.
Szavazatukért cselédek lehetnek,
Ha alkalmazza őket az uraság.
Akiknek pedig cselédállás sem jut,
Munkapótlóként kukázni mehetnek,
S a talált étkek fogyasztása után
Csillagsátorban pihenni térhetnek.
HÍREK
Október 14-én a Munkáspárt
megyei és budapesti elnökei értékelték az önkormányzati választások eredményeit.
A polgári demokrácia számunkra nem teremt kedvező terepet. A párt továbbra is a
parlamenten kívüli pártok közül a legerősebb.
Számszerű adatok a
következőek:
A 2010-es 10 923
szavazatok számát 21 750-re tudtuk növelni. Jelöltek kellenek, és akkor növekedik
a szavazatok száma is. Borsodbótán ismét munkáspárti polgármester van. Kötegyánban,
Magyarcsanádon ismét bejutottak az önkormányzatba.
Az egyéni listás választókerületi
jelöltjeinkre kapott szavazatok száma 50%-kal haladta meg a 2010-es számot.
Szolnok megyében, bár
eredményeink javultak, jelöltjeink nincsenek ott az önkormányzatokban. Mint októberi
számunkban írtuk, változatlanul hiszünk ideológiánkban, és optimisták vagyunk.
* * *
December 14-én a Kőbányai
Rendezvény Központban emlékezünk pártunk újjáalakulásának évfordulójára. Központi
Bizottságunk határozata értelmében 2015 márciusában összehívja 26. kongresszusát.
* * *
Elhunyt LÁZÁR GYÖRGY,
Kádár János közvetlen munkatársa,
aki 12 éven át volt az ország miniszter- elnöke. Becsülete, tisztessége kapcsán
könyörtelenül eltávolította azokat, akik visszaéltek a nép bizalmával, hozzányúltak
a nép pénzéhez.
POZSONYI PÉTER (1949-2014)
Mementó mori!
(Emlékezz a halálra!) - mondja a latin. Emlékezz az életre! - mondjuk mi. Ezen
a mezsgyén elindulva szívünk az evilági élethez húzva kérdezi: ki volt
Pozsonyi Péter?
Túrkevén született
dolgos, szorgalmas családban. Öten voltak testvérek. Családja szociológiai szempontból
a felfelé ívelő parasztpolgárosodás tipikus esete. Édesapja a biztos jövőt
nyújtó termelőszövetkezet tagja lett. Tanyáról-tanyára, majd a vaskerítéses
házba, de még mindig szolgálati lakásba, míg végül saját lakásba költöztek az
Oncsa sorra. A gyerekeket iskoláztatták. A szocialista nagyipar hívta, várta,
képezte a tanulni vágyó fiatalokat. Péter vájárnak tanult, de munka mellett
egyre magasabb iskolákat végzett. Amikor szállítási osztályvezető lett a Tisza
Cipőgyárban, joggal hihette, hogy révbe ért. De jött a rendszerváltás, és
sorsfordító idők következtek. Kényszervállalkozó lett, s maradt élete végéig.
Feleségével - aki szintén túrkevei -, példás családi életet éltek, ízlésesen
berendezett otthont teremtettek Martfűn.
Milyen ember volt
Péter? Szerencsés természetű, kiegyensúlyozott alkat, akit hamar megszerettek.
Egyenes jelleme, önzetlensége, segítőkészsége révén szűkebb és tágabb
környezetének hamar vezetője lett. így vált pl. a kispályás focisták baráti
körének menedzserévé. Húsz év óta rendszeresen POPE (Pozsonyi Peti) néven
indított csapatot az Országos Munkás Kupán, jelentős anyagi támogatással. Kezdetben
aktív futballistaként is megállta a helyét.
1989-ben megújította tagságát a
Munkáspártban, melynek városi elnöke lett. Öt éve, hogy a MEASZ megyei
szervezete elnökévé választották. Az utolsó percig lelkiismeretesen és magas
szinten látta el megbízatásait. Fáradhatatlan volt. Sebezhetetlennek hittük,
pedig nem volt az. A betegség pár hónap alatt ledöntötte lábáról.
Amikor elvállalta a
Munkáspárt országgyűlési képviselőjelöltségét, még nem tudtuk, hogy ez lesz
közéletiségériek az utolsó felvonása. Bár nem nyert mandátumot, de
Törökszentmiklós választási kerületének 23 települése szépszámú szavazatokkal
igazolta, hogy jó úton jár, megbecsülik a szocializmusba vetett hitét.
November 2-án örökre lehunyta a szemét. Személyében igazi jóbarátot veszítettünk
el. Nem élt hiába.
Emlékét
kegyelettel megőrizzük!