AZ ÚJ ELIT MÓDSZEREI
Olvastam egy különös
írást, melynek racionális következtetései töprengésre késztettek. Helyesen
mutatott rá a szerző: sokan élnek még közöttünk, akiknek életútját a
rendszerváltással együtt indokolatlanul meggyalázták, s mindmáig igyekeztek
tudatunkba sulykolni múltbéli életük hiábavalóságának ostoba képzetét. Fennen
állították, s állítják manapság is, hogy olyan rendszerben éltünk, melyben
alkotás helyett szétromboltatták velünk az emberi értékeket, s a politika
újdonsült csinálói egyetemes gazdasági káoszt, erkölcsi és kulturális
romhalmazt örököltek tőlünk. A demokrácia hiányáról nem is beszélve. Persze
sokan tudják, hogy ez nem így van. De az intézményesített mocskolódások
légkörében mégsem mernek saját megélt pozitív élményeik védelmére vállalkozni.
Persze nem lehet csodálkozni ezen, hiszen olyan viszonyok közepette, melyben
érdemmé magasztosult a múlt gyalázása, az érvényesülés módozatainál döntő
jelentőségre tett szert a mai politikához való viszony, óhatatlanul elburjánzik
a gyávaság, s az emberi gerincek sokasága válik gumihoz hasonlóvá. Sokan
akadnak még ma is olyanok, akik képesek letagadni megélt múltjukat és
hajlandóak megalapozatlanul dicsérni, fölmagasztalni az ország huszonöt évnyi
mélyrepülését, a társadalmi nyomor sajnálatos intézményesülését.
Sokan tettek így a
rendszerváltást követő években, hogy általa odasettenkedhessenek a „mézes
köcsög” legújabbkori élvezői közé. Akik nem mutattak hajlandóságot effélére,
vagyis nem tértek el a hatalmon lévők diktálta rendezőelvektől, azok az új
elitek szemében hazaárulókká, némelyek olvasatában hazátlan bitangokká váltak.
A központi elvárás -
diktátum ártalmai a történelemből jól ismertek. A teoretikusok sztereotípia
letéteményesei az óhajt fölcserélik, erőnek erejével helyettesítik, azonosítják
a valóság tényeivel. Elképzelik és szajkózzák, hogy lám, irányításukkal
mennyivel jobban mennek a dolgok az előbbinél. Holott bebizonyosodott, hogy
mennyivel gyatrábban mennek az előző negyven esztendei szocializmushoz képest.
Amikor létbeli tényezővé, az egzisztenciális előbbre jutás meghatározó feltételévé
válik a valóságból idegen blöffölés, a hatalmon lévőket muszáj emlékeztetni,
hogy valaha nem erről volt szó.
A jelzett írás
szerzőjének azon megállapításával is egyetértek, miszerint a múltunk
gyalázásának hallatán nem szabad dermedten hallgatni, vagy az alárendelt
kishitűek jogállásában kanosszát járni. Azt is jelzi a szerző, hogy „polgári
pártok, a jobboldali körök még sokáig akarnak élni a múlt átkozásából”, s ehhez
„... újra és újra előveszik az avítt kliséket...”
E megállapítást az
eddigi gyakorlat eklatánsan igazolja. Hiszen magunk is tapasztalhatjuk, hogy a
bársonyszékhez jutottak saját tehetetlenségük, kapkodásuk következtében
fokozódó társadalmi nyomor és elégedetlenség láttán a valóságos gondokról való
figyelemelterelés szándékával hivatkoznak nap mint nap múltbéli hibákra, s
ennek indokával mind arrogánsabban támadják politikai ellenfeleiket.
Dr. Südi Bertalan
SÜDI BERTALAN: EGY PÁRIA ÖNVALLOMÁSA
Nem születtem én
gazdagnak,
Sem földművelő
parasztnak:
Kis viskóban kellett
élnem,
A jövőtől mégsem
féltem.
Álmaimat szépnek
láttam,
Olykor nőket is
csodáltam:
Csillagokat gyakran
néztem,
Hold fényénél
heverésztem.
Ám e rendszer
megbüntetett,
Páriák közé ültetett:
Elzárt minden jót
előlem,
Földönfutó lett
belőlem.
Mélyszegénység
köszöntött rám,
Ásott putri lett a
hazám.
Talált kenyér gyatra
étkem,
Alamizsnát gyakran
kértem.
Olykor bugyorokban
háltam,
Esőben fa alá álltam,
Téli fagyot, hogy
kerüljem,
A menhelyre
menekültem.
Ha a temetőben
jártam,
S névtelenek sírját
láttam,
Lelkem súgva mondogatta:
„Bárcsak ne születtél
volna”.
LENINRŐL ÍRNI KELL
Marx Károly: „A TŐKE” című nagy közgazdasági művének kiemelt jelentőségét
mutatja, hogy a polgári körök a maguk módján „becsülik” a háromkötetes alkotást.
Amikor a kapitalizmus
testét válság marcangolja, sietve mennek a könyvesboltba, hogy megvásárolják,
mert senkitől nem jutnak a burzsoá rend „titkainak” megismeréséhez oly közel,
mint éppen a tudományos szocializmus alapítójától. Természetesen gyűlölik,
rettegnek a szellemétől is, támadják, de nem tiltják.
A kimondottan
fasiszta rendszereken kívül még nem került sor arra, hogy bárhol is máglyára
vessék, már csak azért sem, mert óvakodnak attól, hogy eszmerendszerüket a
hitlerizmussal asszociálják.
Merően más a helyzet
Leninnel. Ő olyan időszakban került a bolsevik mozgalom élére, amikor
napirendre került a szocialista forradalom. Amíg Marx „csak” beszélt/írt a
közösségi társadalomról, Lenin nekifogott annak megvalósításához. Sajnos
kevés ideje volt terve realizálására, utódai pedig súlyos hibákkal terhelték
meg ügyünket, aminek hatásait ma is szenvedi a kommunista utókor. Leninről
beszélni kell! Egyrészt azért, mert 92 éve annak, hogy 1924. január 21-én
elhunyt, másrészt pedig éppen a rázúduló hamis vádak, rosszindulatú rágalmazások
teszik szükségessé, hogy megtisztítsuk a sok rászórt szennytől, lejáratástól.
Helyszűke miatt ezúttal a nagy tudósnak és forradalmárnak csak két gondolatát
említeném, néhány szó erejéig. Lenin óriási érdeme, miszerint
továbbfejlesztette a tudományos szocializmust, s azt az imperializmus korára
alkalmazta.
Volt ideológiai
bátorsága, hogy Marx-Engels tanításait ne tekintse kőbezárt igazságoknak -
elkerülve a dogmatizálódás veszélyét. Felismerte: az imperializmus fejlődésének
kezdeti szakaszán az egyenlőtlen fejlődés törvénye olyan markánsan jelentkezik,
hogy lehetetlenné válik a szocialista forradalom csaknem egyidejű
megvalósítása a legfejlettebb tőkés államokban.
Győzhet tehát a
közösségi társadalom, akár egy országban is. Ott, ahol legélesebbek a
kapitalizmus ellentmondásai, következésképpen leggyengébb az imperializmus
láncszeme. Leninnek e felfedezése a maga idején még akkor is sorsdöntő
jelentőségű, ha a globális kapitalizmus korában a szocialista forradalmak ugyancsak
globális jellegűek lesznek. Lenin forradalomelméletével kivívta a
szociáldemokrácia különböző válfajai képviselőinek (E. Bernstein, K. Kautsky)
nemtetszését. A leninizmus, mely egy sor elméleti, pártmozgalmi és gyakorlati
kérdésben antagonisztikusan eltért az opportunizmustól, leszakította a
kommunista mozgalmat a szociáldemokratizmus oldaláról. A forradalmi marxizmus
külön útra lépett, s úgy harcolt a tőkés rend megdöntéséért, hogy egyúttal
szembekerült az opportunizmus irányzataival.
A nagy bolsevik
vezető útja követőinek - mutatis mutandis - a lenini elméletre és gyakorlatra
kell építenie, ha valaha el akar jutni a kommunizmus révébe.
Dr. Hegedűs
Sándor
ÜNNEPI ÜZENET
Móricz Zsigmond:
Karácsonyi Ének (részlet): „Hull a hó,
hull a hó. Mint pajkos gyerekek kergetik, dobálják egymást a
pelyhek. Homlokomat a hideg ablaküvegnek támasztom, s gyönyörködve nézem a
bohó játékot. Hogy örülnek, hogy vigadnak, jön a karácsony”.
A szívmelengető
idézet után jön a valóság, és ez nem egyformán érinti az embereket, főleg a
gyerekeket. Sajnos már évek óta nem volt fehér karácsony, és a gyerekek nem
gyönyörködhetnek a havas tájon, pedig ez vagyonhelyzettől függetlenül van
hatással a gyerekekre.
Emlékemben kutatva
azt kell mondanom, hogy a második világháborút kivéve, mindig volt
karácsonyfánk és alatta szerény ajándék. Ma viszont azt tapasztalom, hogy nem
minden gyermeknek állítanak karácsonyfát, és ajándék is csak nagyon szerény
vagy semmi. A felső tízezer gyerekei meg drága ajándékokat kapnak a kétméteres
karácsonyfa alá, és ők majd az ünnep után az iskolában dicsekednek azzal, hogy
mit kaptak. Sajnos, hogy a gyerekek már korán rájönnek, hogy másoknak mire
telik, pedig ők is „csak” gyerekek. Ez az élmény kíséri őket egy életen át,
mert a társadalom kettészakadásából ez törvényszerűen következik. A
fokozatosan romló életkörülmények között a gyerekek azok, akik leginkább érzik
ezt. Mert a Jézuska előtt sem egyformák. Szerintem az ünnep üzenete, hogy
változtatni kell a helyzeten, mert minden gyermek, azonos esélyre lenne érdemes,
mert a tehetség nem vagyonfüggő.
A Munkáspárt
feladata, hogy minden szinten emelje fel a szavát az igazságosabb
elosztásért.
A gyerekek vigadjanak azon, hogy jön a karácsony.
Horváth Sándor
A FÖLDELADÁSRÓL
Végtelenül nagy hiba!
A külföldön élő
magyar fiataloknak nem lesz hova hazajönni! A földeladással a hatalmon lévők
megnyitották az utat, hogy világcsavargókká teszi népünket. Az urak régi átka
valóság lehet. Horthy idején gyakran odavetették a szegény embernek: takarodj
a földemről, hazátlan bitangok.
Ha a külföldieknek is
megengedik, hogy földet, ingatlant vegyenek, megtörténhetik, hogy
felvásárolják őseink vagyonának többségét. Trianonban a kétharmadát már
elvették, most az egyharmad is veszélyben van.
Egy talpalatnyi földet sem a külföldieknek!
A kapitalizmus
pusztulásba viszi az emberiséget. Kik azok a tanácsadók, akik ezeket tanácsolják
a kormánynak? Sem az értelmiség, sem a tudomány képviselői nem emeli fel a szavát,
védve hazánkat, az itt élő magyar emberek érdekeit.
A legnagyobb baj mégis az, hogy a nép is tűri, hogy azt tegye vele a kormány, amit csak akar.
Az aláírásgyűjtések,
kezdeményezői is sorra kudarcot vallanak, a választási bizottság kötözködik a
feltett kérdések értelmezésével, és nem adja meg az engedélyt. A földeket
veszik, a kormány ezt nagy sikerként könyveli el. FELHÁBORÍTÓ!
Dudás György
A MEZŐTÚRI KUBIKOS TALÁLKOZÓRÓL
A tizenegyedik
alkalommal megrendezett találkozó mozgatói a Munkáspárt városi vezetői Bíró Imre és Herczeg Antal voltak.
Az általuk elmondott
beszédből idézünk gondolatokat, mely a kubikus életről szólnak. Megemlítik az
is, hogy bizonyos értelemben ma is vannak kubikosok, akik lakásuktól,
családjuktól távol dolgoznak napi 10-12 órát, hozzátéve az utazás többórás időtartamát.
A számtalan kubikos
közül név szerint emlékeztek, Rácz
Istvánra, Szőllősi Jánosra, Veres Istvánra, Szabó Lajosra és Sipos Sándorra. Családtagjaik
emléklapot vehettek át az ünnepség utáni fogadáson az Újvárosi Iskola színpadi
termében.
Illyés Gyula: „Nem menekülhetsz” című versében elhangzó „Megszokták
már!” kijelentésre - mely a nehéz, izzadságos munkát végző emberekre
vonatkozik -, a válasz az, hogy megszokni
nem lehet. Nem lehet megszokni a 100 km-es gyaloglásokat, a hideg
földön éjszakázást, a bizonytalan béreket.
A Munkáspárt hasonló
érzelmekkel jelent meg az emlékműnél. Együttérez a dolgozókkal, a
kizsákmányolt nyomorultakkal.
Karácsonyi ünnepünk
Zordon téli reggelek,
zúzmarás faágak,
Didergető hideg a
tél, fáznak az emberek,
Sietősen lépdelnek,
hol lelnek meleget?
Magányos embernek még
nehezebb a tél,
Hisz egyedül van, s
nincs mása, csak a remény,
Hogy a jószívű
emberek majd csak rátalálnak.
Biztató szót, s
szeretetet hoznak ajándékba.
Anyagias világunk a
jólétet hirdeti,
De aki szegény és
elesett, bizony kifelejti.
Csillogó reklámok a
jólétet sugallják,
S nem hallják az
árvák és betegek jajkiáltását.
Decemberi éjszakán a
Kis Jézus azért született,
Hogy vigaszt,
reménységet hozzon minden embernek.
Az ünnep fényében
álljunk meg egy percre,
Együtt érző szívvel
gondoljunk a nehéz sorsú emberekre.
Örüljön az, kinek
minden megadatik,
De ne feledje
nélkülöző embertársait,
Bízzunk abban, hogy
az éteren át
Jókívánság, béke
mindenkit megtalál!
Karácsonyi ünnepünk
így válik teljessé,
Ha tehetünk valamit
embertársainkért.
Legszebb ajándék az
őszinte szeretet.
Amit szívből kívánok,
hogy jusson minden embernek!
Karácsony
Így, karácsony
közelében örömteli dolgokról kellene beszélni, mind a kormánynak, mind a kisebb
közösségekben, de talán nekem is. De nem tehetem. Éppen elég álságos, hogy országunk
vezetői sikerekről, győzelmekről, dübörgő gazdaságról harsogják teli a médiákon
keresztül a békés külpolitikai életet.
De a valóság más.
Évekkel ezelőtt készült el Ferge Zsuzsa professzor vezetésével egy szociológiai
tanulmány, amelyben rögzítette az akkori idő - kb. 8-10 évvel korábbi - szomorú
adatokat. Bátorkodott előre vetíteni, ha nem történik hatható segítség (és nem
történt), akkor a helyzet csak rosszabbodni fog. Miután a KSH szeptemberben nem
adott ki hivatalos adatokat a szegénység mértékéről, így mások adatait adom és
is közre. Idézem: ... ma hazánkban minden harmadik ember szegény. A helyzetet
súlyosbítja, hogy 300-400 ezren élnek olyan mélyszegénységben, akik nem
szerepelnek a különféle regisztrációs rendszerben, s így semmiféle támogatást
nem kapnak. Ez a megállapítás Ferge Zsuzsa prof.-tól származik, így karácsony
táján kapjuk az adománykérő leveleket, pl.: a Gyermekétkeztetési Alapítványtól.
Mert különben a gyerekek még karácsonykor sem kapnak ebédet sem az iskolában,
sem odahaza.
A médiák fennen
harsogják: Boldog, áldott karácsonyt mindenkinek. Mármint saját maguknak!
Mi őszintén:
mindenkinek kívánunk boldog, békés karácsonyt.
Herczegh Klára
HÍREINK
• Romániában a
gyermekek 51 %-át, Bulgáriában 45,2 %-át fenyegeti a szegénység. Magyarországon
ez az arány 41,4 %.
• Havi százezer
forintért ad tanácsot a kormánynak a fuvarozással foglalkozó Wáberer György,
írja a Bors. Kilenc minisztériumban 35 miniszteri biztos dolgozik évi 280
millióért. (A Szabadság újságból)
• Megrendelhető és
megvehető a 2016. évi munkáspárti fali, asztali és kártyanaptárak. A szolnokiak
a párt megyei irodájában, Nagy I. krt. 4. szám alatt, pénztári órák idején.
• A megyei összevont
taggyűlésen emléklapok átadására is sor került, és a megjelentek átvették új
tagkönyveiket. Az otthonmaradottak részére városi vezetőink viszik el
személyesen.