Bronzba öntött nosztalgiák
Egyelőre
Gyömrő és Kereki az a két magyar község, mely a „világérdeklődés középpontjába”
került. Itt élnek ugyanis olyan jobboldali-nemzetiek, akik egy fasiszta
tömeggyilkos megörökítése érdekében „maradandó” emlékművet akarnak emelni. Ennek
a törekvésnek üzenete van: az exállamfő regnálása alatti tevékenységét akarják
kitörölhetetlen mementóként felmutatni. Ezt csakis olyanok kívánhatják, akik
azonosulnak Horthy Miklós életművével. Olyanok tehát, akik az elmúlt
negyedszázados fasisztoid rezsim feltámasztásáról álmodoznak. Nincsenek
egyedül. A dicstelenül elhunyt (pontosabban megdöntött) keresztény-nemzeti
kurzusnak sokan voltak a haszonélvezői: grófok, bárók, nagy- és középtőkések,
kulákok, az egyházak, a középrétegek és értelmiségiek, a felsőbb szférájában
élők tízezrei. Igaz, ezek nagy része már nem él, de él sokakban az emlékük,
élnek leszármazottaik, akik a rendszerváltás előtti fél évszázadban álmodoztak
egy „szebb és jobb jövőről”.
Az
1989–1990-es polgári ellenforradalmi fordulat teljesítette álmukat.
Teljesítette? Nem! Ők egy olyan világról nosztalgiáztak, ahol visszatérnek a
feudalizmusban meghonosodott kiváltságaik, s a kapitalizmus által biztosított
„dolce vita”.
Ők nem
a polgári demokráciát akarják visszahozni, hanem olyan rezsimet, mint amit
bálványuk kiépített. Ezt látszik megígérni Orbán Viktor kalandor terveivel.
Ennek
az ábrándnak volt letéteményese Horthy Miklós. XXI. századi hívei és követői
úgy tesznek, mint az ősközösség primitív lakói, akik falra vésték, vagy
festették vadászatuk leendő áldozatait, azt vették célba abban a hitben, hogy a
valóságban is teljesednek kívánságaik.
A Horthy-rendszer
felszámolása óta fél évszázad telt el. Ez idő alatt megszületett és felnőtt egy
olyan nemzedék, mely ízelítőt kapott a közösségi társadalomból, átélte a
jobbat, s nem kíván visszatérni az egyszer már meghaladott múltba. Ezek a
hangosan méltatlankodó, s hátterüket képező csendesen dohogók nem hajlandók
felsorakozni a Horthy-szobrok mögé, sőt a legelszántabbak készek cselekedni is.
Így
történt, hogy Kerekiben vörös festékkel öntötték le a faszobrot, jelezvén:
számukra az exkormányzó persona non grata, sátáni eszméje és fasisztoid
rendszere gyűlöletes az „egyszerű” magyar emberek számára. Ők demokráciát
akarnak, és nem az urakat kiszolgáló önkényuralmat.
A
tűzzel játszani nem ajánlatos!
Hegedűs
Sándor
Párhuzamok
Az idő halad, s mi nem változunk?
József Attila 103. születésnapjára
Igen,
az idő halad. Immár 103 éve, hogy 1910. Március 21-én Gombai Ferencné
fuvarosszekérrel két menhelyi gyermekkel: az ötéves kisfiúval és hétéves
nővérével érkezett az öcsödi faluszéli kis házba. Gombai bácsi az ajtóban várta
őket „nohát, meggyüttetek” köszöntéssel.
Megjöttek.
A fiúcskát József Attilának, a nővérét József Etelkának hívták. De hát miért
került menhelyre a két kisebb József-gyermek? 1908. július 1-én eltűnik az apa,
József Áron. Ebben az évben Budapestről 1040-en vándoroltak ki a több
munkaalkalom és a jobb kereset reményében. Az anya egyedül nem tudja eltartani
három gyermekét, nem képes az egyre növekedő lakbért sem fizetni. Jolán így ír
erről:
„Örökké
fájó emlékezéssel idézem fel a mama törékeny alakját, aki ez időtől fogva
állati erőfeszítéssel dolgozott, hogy előteremtse a mindennapi kenyeret
számunkra… A varrógépet visszavették tőle, nem tudta fizetni a részleteket.
Munka után járt… Napszámos munkát vállalt. Legrosszabb ruháját vette fel,
kendőt kötött a fejére, karjára vette a vödröt a súroló ronggyal és súrolókefével,
és kiült a „placcra” a Deák téren a többi napszámos asszony közé. Ha nem akadt
munkája, dél felé hazajött. Lassankint állandó helyeket szerzett magának, úri
házakhoz járt mosni, vasalni, takarítani.”
Tíz
hónap alatt legalább ötször költöztek. Laktak a Gát utcában (többször is), a
Márton utcában, a Szvetanay utcában, a Ferenc téren. A mélypont a Páva utcai
kocsma volt.
Lakáshiány,
túlzsúfoltság, lakbéruzsora, kevés lakás építése – ezek a jellemző kulcsszavai
az 1910-es éveknek. Szabolcsi Miklós így ír erről a korszakról: „A magántőke
nem lát üzletet a lakásépítésben, viszont a munkanélküli lakbérjövedelem vonzza,
nagyszabású spekuláció lehetőségével – egyszóval az imperialista szakaszába
lépő kapitalizmus ellentmondásai tűnnek szembe: azok az erők működnek, amelyek
a világ és Magyarország sorsát formálták a század elején, s amelyeknek a saját
életére, saját szűk körére való hatását szenvedi el a kis család” (ti. a József-család).
Száz év
elmúltával – napjainkban – ilyen adatok vannak a birtokunkban: az építőipar
negatív mutatói, minden korábbinál kevesebb új lakás épült, a devizahitelesek
helyzete, a kilakoltatások (a márciusig terjedő moratóriumot meghosszabbítják),
az alaptörvényben rögzítették a fedél nélküliek közterületről való kitiltását…
1910-ben
Budapesten 4348 gyermeket adtak menhelybe. Az 1903-ban létesült Ella nevű
gyulai menhelybe 735 gyermeket vettek fel, köztük József Attilát és Etust.
Öcsödön akkor 70 menhelyi gyermeket neveltek, a lakosság 3,73 százalékát.
A
Váncsod nevű falurészen, a falu szélén élte két évig a falusi szegénygyermekek
életét Attila és Etus. Tanúvallomásként elevenítsük fel a Curriculum vitae egy
részletét:
„engem
pedig az Országos Gyermekvédő Liga Öcsödre adott nevelőszülőkhöz. Itt éltem
hétéves koromig, már ekkor dolgoztam, mint általában a falusi szegénygyerekek –
disznópásztorkodtam. Hétesztendős koromban anyám – néhai Pőcze Borbála – visszahozott
Budapestre… Öcsödön nevelőszüleim Pistának hívtak. A szomszédokkal való
tanácskozás után a fülem hallatára megállapították, hogy Attila név nincsen. Ez
nagyon megdöbbentett, úgy éreztem, hogy a létezésemet vonták kétségbe.”
Váci
Mihály úgy gondolja, hogy „József Attila… szenvedései… pokolbélien társadalmi
eredetűek…” A mama pedig eközben keményen dolgozott, hiszen – amint Jolán írja
– „… a menhely a nyomorgó édesszülőknek nem ad pénzsegélyt, hogy így könnyítve
sorsukon maguknál tarthassák gyermekeiket”.
Manapság
az a „törvény”, hogy anyagi okokból egyetlen gyermek sem kerüljön állami
gondozásba. Ma, amikor több mint félmillió ember mélyszegénységben él
hazánkban, a létminimum alatt élők száma közel négymillió, s nálunk ma
Magyarországon minden ötödik gyermek mélyszegény. Alapítványok, civil
közösségek próbálnak segíteni, például „Minden gyermek lakjon jól!” alapítvány.
A mai családok többségében is keményen dolgoznak a szegény családos szülők
(sokuk munkanélküli, alkalmi munkát végeznek, gyakran feketén), hogy
megtarthassák gyermekeiket. (A nagyobb gyermekek is munkát vállalnak.)
Mindnyájan
jól ismerjük Móra Ferenc kis gyermekhősét, Pétört, „a csalót”, aki az iskolában
kapott langyos tejet egy nagykendőbe önti, vagyis a kendőben fagyoskodó kicsi
húgának, Marikának adja, megnyerve a nagy csatát az ő éhes kis gyomra ellen.
Egy
városi havilap cikkírója az ez évi márciusi számban szomorú aktualitásnak látja
Pétör történetét. Az iskola osztályterme sok gyermeknek ma is melegedőhelynek
számít, s az osztályokban egyre többen vannak a Marikák. Az iskolai ingyenebéd
nekik a napi egészséges ételt jelenti, nemritkán a teljes napi étkezéssel
egyenlő.
Egyre
többen „felejtik otthon” a tízórait… Naponta hallunk hírt családi tragédiákról,
gyermekét és önmagát megölő szülőkről… 1910-ben – épp a József-testvérek
Öcsödre kerülésének évében – írta Ady Endre a Két tanár című elbeszélését.
Érdemes a figyelmünkre a mű jónéhány gondolata:
„Hogy élnek
a magyarok?
– Nem
élnek, de élni akarnak most nagyon… Aztán e szándék mellett meghal minden…
Csodálatos
kis nép ez… Csak a gondolkozástól fél még. És zavaros még a lelke… Majd
másképpen lesz valaha. Most még szerencsétlen… nálunk, aki még dolgozni tud. De
nem lesz mindig így… Lángolni készül az ország. Most újra az élő szándék vad áramlata
csapott ki az én népemből…
Úgy
vélem néha, hogy jó, szép, áldott dolog beleszületni egy kicsi népbe. Az ember
sokat szenved legalább, de még sokat is kell hinnie. Jó ez, áldott ez. Több ez
az életnek, mint egy meghízott, nagy népbe csöppenni, s észre se venni, mint
élte ki magát az ember…”
A nagy
szándék mellett meghal minden – írja Ady 1910-ben. Manapság is a nagy szándékok
időszakát éljük, a korszakos változásokét – gondoljunk csak a közigazgatásban,
a közoktatásban, a nevelésben végbement változásokra –, s közben szaporodnak a
Marikák és a Pétörök.
Egy
civil szervezet módszertani segédkönyv kiadását tervezi családsegítő, a család
intézményét népszerűsítő szervezetek számára Minden gyermek álma címmel. Nemes
szándék! Ám a bajok társadalmi gyökerűek!
Ferge
Zsuzsa akadémikus, szegénységkutató alábbi gondolatai a társadalmi
berendezkedésünk minden szegmensében megfontolandók. Ha kisebbek az
egyenlőtlenségek, az emberek sokkal jobban érzik magukat.
Attiláért,
Etusért 1912 júniusában eljött a mama Öcsödre. Attila sohasem felejtette el ezt
a két évet. 1937. december 3-án este Balatonszárszón jött az a tehervonat,
amelynek kerekei kioltották a 32 éves ifjú életét.
Baranyi
Ferenc Kossuth- és József Attila-díjas egyik versének főhőse, a parasztkáder
pedig a József Attila halálát követő évben, 1938-ban született.
Lám: „Az
Élet él és élni akar”!
Ajánlom
szíves figyelmükbe.
Csajbók
Ferencné
***
Öcsödön
a költészet napján a jelenlévők élőben hallhatták a beszédet.
„Munkaalapú társadalom”?
Ismerős
ez a – napjainkban előszeretettel emlegetett – társadalmi formáció. Az egykori
szocialista társadalmi rendszert ismertem meg ilyennek, s egyúttal
emberközpontúnak is. Tőkés viszonyok közepette azonban csak jámbor óhaj gyanánt
említhető efféle gazdasági alakulat. Soha nem létezett, s nem is fog létezni
ilyen egyetlen tőkés rendszerben sem. A kormányfő éppen ezért üres politikai
frázis gyanánt hangoztatta egy brüsszeli beszédében, hogy „jóléti helyett
munkaalapú társadalmat kell kialakítani”. Vagyis könyöradományok, különféle
jogcímen adott segélyek helyett csakis munkával lehessen megkeresni a
kenyérrevalót.
Demagóg
szólam ez egy olyan gazdasági-társadalmi környezetben, melyben a tőke
kíméletlen természete folytán több százezer munkaképes korú állampolgárnak
éppen a munkahelyet kell nélkülöznie.
A
munkaalapú társadalom azt jelentené, hogy csak munkából lehet megélni, és
egyféle „jólétet” is csak munkavégzés árán lehet megteremteni. A kettő tehát
szervesen összetartozik. E követelményt
a szocializmusban felismerték, és meg is valósították. Ezért nem lehetett
munkátlanul élni. Munkanélküli segélyekből csak tengődni lehet, nem növelhető
az életszínvonal. Aki segélyből kénytelen vegetálni, mert munkanélküliségre
ítéltetett, nem tekinthető a jólét munkát kerülő vámszedőjének.
A
munkaalapú társadalom csak a teljes foglalkoztatás garantálásával teremthető
meg, mely a kapitalizmustól teljességgel idegen. A tőkés termelési viszonyoknak
ugyanis lételeme, megváltoztathatatlan tartozéka a részleges, de tartós
munkanélküliség. A munkanélküliek tömegeiből minél kisebb összegű munkabérért
alkalmazott bérrabszolgák (s nem a megbecsült munkavállalók) verítéke árán
szerezhető haszon a tőkés egyedüli célja. Ezért érthetetlen számomra a
kormányfő hangoztatott vágyálma a munkaalapú társadalomról.
Még ma
is hangoztatják némelyek, hogy az előző rendszerben sem volt teljes a
foglalkoztatottság. Illetve sajátosan valósult ez meg. Mondvacsinált
foglalkoztatottak voltak az üzemek kapuján belül. Úgy fizették őket a
vállalatok, szövetkezetek, hogy valójában semmilyen hasznukat sem látták.
Bezzeg ilyen a kapitalizmusban nem lehetséges – állítják. Efféle hazugságokkal
igyekeznek ellensúlyozni a tőkés rendszer munkanélküli tömegeket tengődtető,
törvényesített gyakorlatát. Mi, akik életünk javarészét abban a társadalmi
rendszerben töltöttük el, s dolgoztunk, tudjuk, hogy a korabeli munkahelyeken
csakis munkavégzés ellenében kaphatott bárki munkabért. Csakhogy a tőke hívei
az általuk keletkeztetett nyomor világában ezt tagadják, s csakis a
profitszerzésre összpontosítanak. HA pedig a remélt értéktöbbletük
soványosodását tapasztalják, kíméletlenül utcára teszik a bérmunkást. Mert
náluk a proletár csakis a termelés egyik eszköze.
Akik a
jelenlegi társadalmi rendszerben kizsákmányolásmentes munkaalapú társadalomról
regélnek, javaslom, olvassák el Marxnak a „Tőke” című művét.
Dr.
Südi Bertalan
Május 5. Egy lángelme születésnapjára
Marx
Károly, a filozófia doktora 1818. május 5-én Trierben született. Darwin a
szerves természet fejlődési törvényét fedezte fel – Marx az emberi történelem
fejlődési törvényét. Marx fedezte fel a tőkés termelési mód és az általa
létrejött polgári társadalom sajátos mozgási törvényét is. Ha semmi mást nem
alkotott volna, akkor is örökre beírta volna magát a világtörténelembe. Ő ezen
kívül sok minden mást is tett.
Marx
Londonban részt vett a Kommunisták Szövetsége második kongresszusán, és ott
megbízást kapott a Kommunista Párt Kiáltványának megírására. 1848. február
végén a Kommunista Párt Kiáltványa Londonban megjelent. 1867. szeptember 2-án a
„Tőke” első kötete megjelent Hamburgban.
Marx
Károly többször találkozott Frankel Leó magyar munkásmozgalmi vezetővel. Marx
elméleti tudását az is igazolja, hogy milyen egyszerűen tudott fontos
társadalmi kérdéseket megfogalmazni.
Azt
írta, hogy az embereknek előbb enniük, lakniuk és ruházkodniuk kell, mielőtt
politikával, tudománnyal, művészettel, vallással vagy bármi mással
foglalkoznának.
Természetesen
ez ma is igaz, amikor az éhező, fagyoskodó, közüzemi díj megfizetésével
küszködő, a kilakoltatás előtt álló embereknek szabadságáról papolnak.
A
teljes képhez Marx mint ember is hozzátartozik. Gyengéd, szelíd és elnéző apa
volt – „a gyerekek neveljék a szülőket” szokta mondani. Leányaihoz való
viszonyában, akik határtalanul szerették, soha még árnyékát sem érvényesített
az apai tekintélynek. S mégis, aligha lehetett apa, akire jobban hallgattak
volna.
Leányai
barátjuknak tekintették (Lafargue). Marx szerelmes verseit a jegyeséhez írta,
amely „A szerelem könyve” című művében jelent meg.
Engels
a Marx temetésén a sírnál a következőket mondta:
„Neve
és műve is élni fog századokon át.”
Lenin,
Marx és Engels emlékművének leleplezése alkalmából a következőket mondta:
„Marx
tanítás mindenható erejű, mert igaz.”
1883.
március 14-én a kor legnagyobb gondolkodója megszűnt gondolkodni. A londoni
Highgate temetőben nyugszik.
Horváth
Sándor
Rövid hírek
A
Munkáspárt május 11-én, Budapesten tartja 25., rendkívüli kongresszusát, melyre
a párt minden tagja meghívott.
A Szabó
Ervin Akadémia következő kurzusára május 25-én kerül sor a Baross utcai
pártközpontban.
Lássunk tisztán
Napjainkban
jelent meg egy újabb könyv a II. világháború történetéről. Ezen belül is magyar
katonák (tisztek, honvédek stb.) szörnyűséges tettiről, attól a perctől kezdve,
hogy átlépték a Szovjetunió határát. Korábban úgy tudtuk, hogy a németek a
Barbarossa fedőnévvel ellátott tervben fogalmazták meg a Szovjetunió
megtámadásának gondolatát. Azóta tudunk A titkos Barbarossa-dosszié című
kiadványról is, amelyből tisztán és egyértelműen látszik, hogy a németek nem
ötletszerűen támadtak keleti irányba, hanem a fasiszta Németország, Hitler
vezetésével kezdettől fogva erre készült. A Barbarossa terv alapján a német
keleti hadsereg hét egységgel, négy páncélos csapattal és három légi flottával
kereken 3 millió emberből, 600 ezer járműből, 750 ezer lóból, 3 910
páncélosból, 7 184 lövegből és 2 598 repülőgépből állt. Amikor ez a
tömeg 1941. június 22-én 3.15-kor „tűzparancsra” egyszerre megindult, nyomukban
nem maradt semmi. Megkezdődött a szörnyű mészárlás a Balti-tengertől a
Fekete-tengerig.
Ajánlom
mindenkinek, hogy olvassa el Földi Pál: A Barbarossa hadművelet, német
villámháború a Szovjetunió ellen 1941. június 22–1941. december 6-ig című
könyvét.
Dudás
György