Néhány
mondat a köztársaságról
A
köztársaság, mint államforma az elavult feudális monarchiákat váltotta fel,
jelezvén: vége az „istentől rendelt" király mindenhatóságának.
Nálunk 1918.
november 16-án a Magyar Nemzeti Tanács kihirdette néphatározatát: „Magyarország
független és önálló népköztársaság". 1919. március 21-én a Budapesti
Munkástanács kikiáltja a Magyarországi
Tanácsköztársaságot.
A munkáshatalom felszámolása után az ellenforradalom hatálytalanította annak minden törvényét és rendeletét. 1921. november 6-án a parlament megfosztotta a Habsburg-házat a magyar tróntól. (1921:XLVII. tc.), de azt követően nem kiáltotta ki a respublikát. Horthy kormányzósága mellett a „király nélküli királyság" furcsa közjogi intézménye jött létre. Ez a különleges alakzat maradt fenn 1946. február 1-ig, amikor is a nemzetgyűlés eltörli a királyság intézményét (1946. l. tc.) és Magyarországot köztársasággá nyilvánítja. A parlamentben egyedül Schlachta Margit szavazott a törvény ellen: amikor kimondjuk a köztársaságot, ezzel nemcsak a király fejéről, hanem a saját fejünkről is levesszük a koronát".
Tanácsköztársaságot.
A munkáshatalom felszámolása után az ellenforradalom hatálytalanította annak minden törvényét és rendeletét. 1921. november 6-án a parlament megfosztotta a Habsburg-házat a magyar tróntól. (1921:XLVII. tc.), de azt követően nem kiáltotta ki a respublikát. Horthy kormányzósága mellett a „király nélküli királyság" furcsa közjogi intézménye jött létre. Ez a különleges alakzat maradt fenn 1946. február 1-ig, amikor is a nemzetgyűlés eltörli a királyság intézményét (1946. l. tc.) és Magyarországot köztársasággá nyilvánítja. A parlamentben egyedül Schlachta Margit szavazott a törvény ellen: amikor kimondjuk a köztársaságot, ezzel nemcsak a király fejéről, hanem a saját fejünkről is levesszük a koronát".
A
„fordulat éve" új helyzetet teremtett hazánkban: győzött a szocialista
forradalom. Ennek meg kellett teremteni adekvát intézményrendszerét. A
közösségi társadalomba való forradalmi átmenet alaptörvénye volt szocialista
alkotmányunk (1949. XX. tc), mely kimondja: Magyar Népköztársaság. Ez az államforma
az 1989-1990-es rendszerváltásig volt érvényben.
Az
ellenforradalmi fordulat után nagyobb korrekciókkal felhasználták az 1949-ben
szocialista („sztálini") alkotmányt. Ekkor hazánkat köztársasággá nyilvánították,
de leválasztották a „népről": a hatalomra került polgárság nem akart a
néppel osztozni. Ám ezt a szocialista múltból örökölt alaptörvényt húsz éven
keresztül állandó támadás érte „sztálini" eredete miatt. Ezért úgy
döntöttek, hogy vadonatúj alkotmányt hoznak létre, a korábbi összeeszkábált
helyett. Ebben a Magyar Köztársaság már nem szerepel. ("A/cikk: Hazánk
neve Magyarország") Igaz, a B/cikk/2 rögzíti: Magyarország államformája
köztársaság. Éppen a minap cserélték le a határtáblákat. Itt sem találkozunk a
"köztársaság" jelzővel. El lehet gondolkodni azon, mi kifogásuk van a
hatalmon lévő politikai elitnek országunk ilyetén megjelölésével. Talán a
királyság felé sandító Fidesz-KDNP vezetői már tudnak valamit, amit a köznép
még nem.?
Azt is
kifogás tárgyává kell tennem, hogy a mai politikusok és történészek harmadik
köztársaságról beszélnek, amikor a sajátjukat besorolják: 1918, 1946, 1990. Nem
vagyok Wolf-díjas matematikus, de ha jól számolok, eddig öt köztársaságunk volt.
Vannak
balsejtelmeim: kihagyták a Tanácsköztársaságot és a létezett szocializmus
államformáját. Egy történésznek, ha hiteles akar maradni, követnie kell a „sine
ira et studio" elvét.
Ez az
önkényes kategorizálás nem egyéb történelemhamisításnál.
Hegedűs
Sándor
IDEOLÓGIAI
KÖTÉLTÁNC
Némelyek
véleménye szerint „bizonyos politikusok számára a vastag bőr isten
adománya". Nemcsak azért mondják ezt, mert a politikus, bármilyen
badarságokkal áltathat milliókat következmények nélkül, hanem mert azt
tapasztalják, hogy többen úgy cserélnek pártot, nézetet, mint mások az
alsóneműjüket szokták váltani. E gondolatok jutottak eszembe, hajdan tisztelt
ismerősöm nemrég kezembe került memoárkötetének olvasgatása közben. A
csalódottságát burkoltan érzékeltető szerző - saját érdemei hangsúlyozása
közben - ekképpen vall önmagáról; „Itt vagyok én, a pártállam legprogresszívabb
reformere és fölszámolásának legtevékenyebb szereplője. Én vagyok, aki a nyolcvanas
évek derekától annyit tettem". Többek között „... én jelentettem ki a
rádióban, hogy ötvenhat nem ellenforradalom hanem népfelkelés volt".
Politikai ellenlábasai s persze a köztársasági elnöki reményeinek
szertefoszlatói „rosszmájú kötekedők azok, akik kezére lépnek a gödörből
kikapaszkodóknak. Paprikajancsik, percemberkék, akiket a politikai játszmában
csak a hatalom érdekel. A magukat liberálisnak nevező jakobinusok különítményesei
és kivégző osztagai" - állítja róluk. Ezek után áttekintettem a berzenkedő
hazánkfia életútját. Alig huszonnégy évesen a marxista-leninista esti egyetem
megyei igazgatója Bács-Kiskunban. Később a megyei pártbizottság osztályvezetője,
majd titkára: a KB alosztály vezetője, a Társadalmi Szemle főszerkesztő-helyettese,
kulturális miniszterhelyettes, illetve miniszter, művelődési miniszter, a
Hazafias Népfront Országos Tanácsának főtitkára, államminiszter, a Tudománypolitikai
és a Nemzeti Kollégium elnöke, az MSZMP KB, a Politikai Bizottság, az elnökség
és a PIB tagja.
Hát
ennyire volt a szocializmus megbuktatásán oly nagy elánnal ügyködő
polgártársunk az előző társadalmi rendszer mellőzöttje. Tűnődöm, hogy e kiváló
felkészültségű, remek debatter adottságokkal rendelkező személyiséget vajon miféle
ismérvek függvényében minősítsem. Hiszen ellentmondásos vélekedésével,
meghökkent „lépésváltásaival" vaskos kétségeket ébresztett ismerőiben.
A bácskai
napilap 1957. december 15-ei számában (az esti egyetem ambiciózus
igazgatójaként) Forradalom vagy ellenforradalom? címmel publikáltatott
dolgozatában még eképpen vélekedett: „Tépett szájú, hasított körmű sok kis
senki, háta mögött még több úri bitanggal, megcsinálta az első Hazai Nemzeti
Forradalmat, melyet kis híján Nemzeti Szocialista Forradalomnak neveztek.
A Nemzeti
Forradalom olyan nevezetes renegátot sorolhatott vezetői közé, mint Nagy Imre,
akinek szellemi képességeit, ugyancsak egy adóvégrehajtói karrierhez szabták,
de jellemtelensége biztosította, hogy miniszterelnök legyen a legdühöngőbb
fehérterror napjaiban". (E dolgozat Lenin: Állam és forradalom című
művének tárgyalása során kötelező irodalom volt az ML esti egyetemen). Ha ezek
olvastán akként vélekedne valaki, hogy egy 24 esztendős tapasztalathiányos ifi
állíthat efféléket, ki kell ábrándítanom. E historizáló személyiség ugyanis
1985-ben - immár 52 évesen - az MSZMP legfőbb fórumán elmondott
felszólalásában - „elkötelezett" rendszerpárti tisztségviselőként -
többek között az alábbi szöveggel rukkolt elő a pulpitusról: „A kongresszusi
dokumentumok, a beszámoló, határozattervezet és Kádár elvtárs előadói beszéde
meggyőztek arról, hogy jól bevált politikánk lenini fő irányvonalának, az
MSZMP nagy történelmi tettekben kialakult és kipróbált módszereinek
megerősítésével eredményesen végezhetjük el a jövendő nagy feladatait. Ezért
a javaslatokat meggyőződéssel támogatom, képességeim és legjobb szándékaim
szerint a kongresszus határozatainak megvalósításán munkálkodom". (Az
MSZMP XIII. kongresszusának jegyzőkönyve, 413-414. oldal). Politikai életművészete
csúcsának azt tekinthetjük, hogy az MSZMP kommunista és ateista párt egykori
tagja és tisztségviselője gyanánt sikerült eljutnia a katolikus egyetem katedrájáig,
illetve (miként nyilatkozta anno) a jobboldal szellemi vezérének harcostársává
válhatott.
E sorok
írójának személyes emléke fűződik a cikkcakkban politizálgató renegát
személyiséghez. Az Ilkei Csaba gondozásában 1985-ben megjelent „Nem
hallgathatunk: Avagy: a „Südi-jelenség" címmel közéleti bajvívásaim
epizódjait taglaló riportkötet ajánló sorait ő írta. Az előszóban foglalt
gondolataival egyetértettem, azt azonban, hogy ő publikálta, míg élek,
szégyellni fogom.
Dr. Südi
Bertalan
RENDSZERVÁLTÁS
POZITÍV és NEGATÍV előjellel!
Ősztől
tavaszig fáztunk. Alulöltözöttek voltunk és akkor még voltak embert-gyereket
próbáló telek. Még folyt az ország újjáépítése. A vidéki emberek vonaton lógva
igyekeztek a fővárosba, a nagyipari városokba, hogy minél hamarabb megindulhasson
az ország a gazdasági felemelkedés útján. Ahol tehette, mind két szülő ment,
vagy naponta, vagy hetente ingázva, így volt ez Törökszentmiklóson is. A
nagyszülők vigyázták az otthoni rendet. Jártam óvodába az egy évvel idősebb
nővéremmel együtt. Ő az elsőt végezte mikor én Sztálin halálának évében
kezdtem az iskolás éveket.
Míg
"oviba" csak "polgári" gyerekek jártak, itt voltak cigány
osztálytársaim, akiket a szülei példája és a tanács elvárása ültetett
iskolapadba. Jól megvoltunk egymással. Szegények ők is és mi is. Együtt
játszottunk az óraszünetekben és iskola után együtt kergettük a rongylabdát a
gulyagyepen. Együtt szocializálódtunk a társadalommal. A beindult gazdaság
szívta magához a munkáskezeket.
Városunk
és környéke, persze a főváros, meg a megyeközpont számtalan munkahelyet, így
biztos jövedelmet, megélhetést adott magyarnak, cigánynak egyaránt.
A
nagyüzemi terheket vállalni nem tudó családok továbbra is vályogvetésből,
alkalmi mezőgazdasági munkából tartották fenn magukat. Lakáskörülményeik
bizony siralmasak voltak. Putriban még én is jártam. A vályogvetés agyaggödre volt
gerendázaton szalmázva, földelve, ahol némi bútorzat mellett egy nagy fekhely
volt mindennel bélelve, ahonnan a dunna alól csak a nagy fekete
szemek csillogtak körbe-körbe.
Híres,
vagy inkább csak neves zenész família gyerekei is jártak velünk. A Farkas
gyerekek és az Ökrösök a Rajkózenekarba zenéltek és sikeres életük alakult az
évek múlásával.
Mindig
mackóban jártunk. Ujja túl ért a kusza kabátok ujján. Ennek volt haszna is.
Télen ráért a csupasz kezünkre, meg az állandóan fénylő orrunk alját abba töröltük.
És felnőttünk. Középiskolába jártunk, szakmát tanultunk. Nem volt gond az
elhelyezkedés, a munka jövedelmet, megélhetést biztosított. A KÁDÁRI
szociálpolitika itt a városban is új utcák kialakítását tette lehetővé, ahol
komfortos cigányházak magasodnak.
A
cigányság beilleszkedett a munkaközösségekbe. A nagyüzemi mezőgazdaság
létrejöttével, a termékei feldolgozásának ipara is számtalan munkalehetőséget
adott. A baromfifeldolgozó a cigány nők százait foglalkoztatta. A hétvégeken
énekszóval vonultak a kedvezményesen kapott szárnyasokkal családjukhoz,
otthonukba, ahol nem volt gond, mit eszünk a hétvégén?! A férfiak is dolgoztak.
Az építőipar, a városi országos hírű ekegyár, az útépítés, -karbantartás a
mezőgazdaság felvette, foglalkoztatta a szabad munkáskezeket. A KMK nagy
fegyelmet, jó közbiztonságot, közhangulatot teremtett.
Akikkel
együtt nőttünk fel jól szocializálódtak, integrálódtak. Gyermekeik már
elkeveredtek a magyarság gyermekeivel. Vegyes házasságok sora jött létre,
beilleszkedtek a városi életelvárás követelményeibe. Ma hozzávetőleg kettőszáz
család vallja magát cigánynak, úgy 900, 1000 fő. A rendszerváltáskor ők voltak
az elsők, akik az utcára kerültek. Sok családban újból gond a mindennapi
megélhetés.
Azok,
akik a szüleiktől a tisztességes munka utáni megélhetést látták,
munkanélküliségre kényszerültek. Segélyért állnak sorba és sokan a megélhetési
bűnözés útjára vetődtek. A szegregáció is mindennapos. Ha már cigány, nem kell
a munkahelyeknek. Napjainkban ott dolgoznak, ahol a magyaroknak "rangon
aluli". Pedig a ’89 előtti időszak bebizonyította, hogy ők is nagyon
hasznos tagjai a társadalomnak. Pártunk a MUNKÁSPÁRT jövőképébe, az új
KÖZÖSSÉGI TÁRSADALOM jövőképébe ők is jelentős tényezőként szerepelnek.
Nyerjük
meg őket a KÖZÖS ÜGYNEK!
Szilágyi
András
A nemzeti
oldal
Több
ismerősöm, köztük diplomások is kijelentették, hogy ők nem tartoznak sem a
jobb, sem a baloldalhoz, ők a nemzeti oldalhoz tartoznak. Sokszor halljuk a
nemzeti kormány kijelentést is. Mikor megkérdeztem, mit értenek alatta,
érvekkel alátámasztott választ nem kaptam.
Véleményem
szerint a témát a nemzet fogalmából lehet értelmezni. A filozófiai kislexikon
ezt az alábbiak szerint fogalmazta meg. „Nemzet az emberiség történelmileg
kialakult formája. A nemzet jellemzői mindenek előtt az anyagi életfeltételek
közössége: a terület és a gazdasági élet közössége, továbbá a nyelv, valamint a
nemzeti jelleg bizonyos - kultúra nemzeti sajátszerűségében megnyilvánuló - vonásainak
közössége". A meghatározásból kiindulva szerintem a nemzet tagja a
Magyarországon élő magyar állampolgár. Ezért veszélyes, ha valaki önmagát
kiáltja ki, hogy ő a nemzeti oldal tagja, mert ezzel másokat kirekeszt. A nemzethez
való tartozás nem világnézeti, vagy politikai hovatartozás kérdése.
Sajnos a
kapitalista körülmények között az ellentétek szítása a rendszer velejárója,
mert így az oszd meg és uralkodj elve működik. A kizsákmányolás jelenléte eleve
kettéosztja a nemzetet, ezért érdekellentétek alakulnak ki. Az egységes
nemzetről, amely az előzőekből adódóan a közeljövőben nem jön létre, túlzás
beszélni. A nagy kérdés az, hogy azok az emberek akik magukat a nemzeti
oldalhoz sorolják a társadalom melyik felére gondolnak? A kizsákmányoló, vagy a
kizsákmányoltak többségére.
Horváth
Sándor
MI ÉRTJÜK
Az egyik
TV-ben a műsorvezető azt mondja, hogy SZTÁLINT is megsiratták a
Szovjetunióban. IGEN! De miért? Azt nem mondja, hogy a szovjet nép irgalmatlanul
sokat szenvedett a cárok idejében. Sztálin vezetése alatt szabadultak meg az
elnyomástól és ő mutatta meg - nemcsak a szovjet népnek, hanem az egész
világnak -, hogy milyen a harmonikus szocializmus.
1929-41-ig
a 2-5 éves terv alatt létrehozták a nagyüzemi termelést. Lánctalpas
traktorokkal szántották fel az egész határt, a szűzföldekkel együtt. Lakásokat
építettek, megkezdték a nehézipar fejlesztését, a gépgyártást, 100
ezrével oktatták az embereket. Az első évben annyi gabonát termeltek, hogy ne
keljen éhezniük. Ingyen étkezhettek, tanulhattak, lakhattak. Minden ember belátta,
hogy a bolsevik pártnak igaza van. És mindeközben a diverzióra készülők
szervezkedtek. A külföldiek csodálkoztak, hogy miért lelkesednek ennyire a szovjet
emberek Sztálinért. A II. világháború alatt is megmutatták, hogy a
hazájukért is készek feláldozni életüket is.
Dudás
György
Külföldi
hírek, érdekességek A Szabadság újságból átvéve
- A
„túlzottan szórakoztató és vulgáris" televíziós műsorok kétharmadát
levették a TV képernyőjéről és helyette dokumentumfilmeket, kulturális és
ismeretterjesztő adásokat tűztek a programra Kínában. Nálunk is megtehetnék
ugyanezt a műsorkészítők.
* * *
- A
Guinness rekordok közé csak azokat az eseményeket veszik fel, amilyen a világon
még nem volt. Ezt szigorú zsűri állapítja meg. így került a könyvbe Fidel
Castro is, aki ellen 638 alkalommal kíséreltek meg gyilkosságot. Volt olyan,
hogy a cipőjébe tettek robbanóanyagot, a szivarjába injekcióztak kígyómérget, a
baseball labdájába robbanószerkezetet. Ezeket nagy többségében a CIA kezdeményezésére.
* * *
- A
londoni Parlament téren található harminc sátorból álló „békesátort"
felszámolta a rendőrség. Magam is több alkalommal láttam azt, hogy első
alkalommal csak egy sátor és ezt követően évenként nőtt a sátrak száma. Az
elmúlt év szeptemberében is oda zarándokoltam, hogy lássam mennyit növekedett a
tábor. Már nem lehetett a közelükbe menni, a szemközti járdákról tekinthettük
meg. Minden fegyveres intervenció ellen demonstráltak, 2001 tavasza óta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése