Ki mit veszített?
Egy
lapban olvastam egy szociológiai vizsgálat eredményéről, miszerint a magyar
egyetemisták igen-igen borúlátóak a magyarországi demokrácia ügyében. A fiatalok
elveszítették a változásokkal szembeni illúzióikat – jelezte egy illetékes
szociológus. Szerinte egyikük sem ért egyet azzal, ami demokrácia címszó alatt
itthon zajlik. Persze nemcsak a fiatalok nehezményezik és ítélik el a „demokrácia”
magyar változatát, hanem mindazok, akik megtapasztalták, hogy ami ebben az
országban történik, annak vajmi kevés köze van a valóságos demokráciához. Úgy
vélik, nem egyéb ez, mint a kis számú rabló ámulatba ejtő életművészkedése a rászedett
többség egyetemes megrövidítésére.
Akik
azt állítják, hogy Magyarországon demokratikus a módszer, fogalmuk sincs a
demokrácia lényegéről. Nem tudják, hogy a demokrácia népuralom – s mint ilyen,
a jogegyenlőségnek, a többség uralmának, az állampolgárok szabadságának,
egyenjogúságának az elismerését, valamint gyakorlatát jelenti. A demokrácia
tehát olyan politikai rendszer, melyben a politikai hatalmat a nép gyakorolja.
Magyarországon
a demokráciaként szajkózott képződmény polgári: a hatalom ennélfogva a
többséggel kibékíthetetlen ellentmondásban lévő tőkés csoportok kezében van. Éppen
ezért akik a szocialista rendszer megbuktatása során a tőkés fordulatot pozitív
társadalmi folyamatnak képzelték, végrehajtását netán aktívan támogatták, semmit
sem tanultak meg a kapitalista rendszer tartalmáról. Nem ismerték legfőbb
jellemzőit: a kíméletlen kizsákmányolást, a törtetést, a gyengébbek eltiprását
legalizáló farkastörvényeket. Figyelmen kívül hagyták, hogy a polgári jelzővel
dekorált demokrácia voltaképp a rablótőkések uralma, melynek ontologikus
sajátja a gazdagabb, az erősebb jogának érvényesítése, az emberek
elidegenedése. Ezzel együtt az olyan negatív erkölcsi tulajdonságok
természetessé válása, mint többek között a cinizmus, a karrierizmus, a
durvaság, az önzés, az elbizakodottság, a farizeusság, a fösvénység, a
kivagyiság, a hiúság, a linkség, az individualizmus, a kapzsiság, a kishitűség,
a parazitizmus, valamint a tekintélyelvűség.
Mind a
fiatalok, mind az idősebb korosztály tetemes hányadának figyelmét elkerülte ez.
Pedig soha nem volt, s ezután sem lesz a tőkés gazdasági viszonyoknak olyan
válfaja, mely a többség javát szolgálta volna, metán az állampolgárainak teljes
egyenjogúságot teremtett. Akik másként vélekedtek, már tudják, hogy ábrándot
kergettek, s tapasztalataik kiábrándították őket. Esetükben azonban nem
érvényes a „jobb későn, mint soha” formula. Hiszen a lépre csalatott, megtévesztett
magyar nép saját jobb sorsával fizetett a szocializmus megbuktatásáért. A
mostani ínséges élethelyzetéből pedig hosszabb távon nem remélhető kilábolás.
A magyar
egyetemi fiatalok az újított „demokrácia” fölötti mélységes csalódottságukban
csupán illúzióvesztetté váltak. Ezzel szemben az ország lakosságának többsége a
korábban kivívott szabadságát, emberi rangját és méltóságát, jövőbe vetett
bizalmát veszítette el. S vele mindazt, amit az előző rendszer évtizedeiben az
ország megbecsült tényezőjeként alkotó munkával a jövő nemzedékek épülésére
létrehozott.
Dr. Südi Bertalan
Post festa
Túl az
ünneplésen, már nem profanizálás az őszinte beszéd. Horn Gyuláról van szó, aki a
közelmúltban töltötte be életének nyolcvanadik évét. Tudjuk, súlyos beteg, immár
kiesett a társadalom építésének történelmi munkájából. Ám így is beírta nevét a
magyar és a nemzetközi krónikába. Az életút hosszú, de mozgalmas is volt,
betegsége miatt azonban lezártnak tekinthető: nem valószínű, hogy újabb
momentumokkal fogja „gazdagítani” eddigi biográfiáját. Töltse pihenéssel
hátralévő éveit, viselt dolgai miatt pedig birkózzon meg lelkiismeretével.
Nem
osztjuk jelen közéletünk nagyasszonyának, Wittner Máriának epés, ízléstelen
megjegyzését, miszerint a beteg „ott vergődik a Honvéd Kórházban, mert képtelen
meghalni”. Egy értelemmel és érzelemmel szerényen megáldott perszónától több
tapintatot nem várhatunk el. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy Horn Gyula tevékenységét
pozitívan ítélnénk meg.
Jelen
írásomban nem célom a politikus életútját végigkísérni, „csupán”
színeváltozásának társadalmi súlyát, jellegét kívánom felmutatni. Az ünneplőktől
eltérően ugyanis én Horn Gyulát a magyar historika negatív személyiségének
tekintem, aki nem lebecsülendő szerepet játszott az ellenforradalmi
rendszerváltozásban, együtt azokkal a polgári erőkkel, melyeknek osztályérdekük
volt a létező (ki nem teljesedett) szocializmus felszámolása és a tőkés rend
restaurálása.
Horn
damaszkuszi útja nem osztályhelyzetének logikus következménye. Ő (objektív
érdekei ellenére) szakított „kommunista” meggyőződésével, átállt a
szociáldemokrácia oldalára, mely mint a történelemben annyiszor (1919, 1948,
1956) – részt vett a magyar munkásosztály küldetésének cserbenhagyásában. Nem igaz,
hogy reálpolitikus volt, s nem lévén más alternatíva, azt választotta, amit
választhatott. A kétségtelen nehézségekkel küzdő tábornak, a Varsói
Szerződésnek és a KGST-nek időben kellett volna megtenniük az
ellenintézkedéseket. Látniuk kellett volna tévelygéseinket, a gazdasági
csapdákat, a politikai cselszövéseket, a nyugati hatalmak aknamunkáját.
Még
mélyebb elemzésre vár azon okoknak a megfejtése, mi eredményezte a kommunista
mozgalomnak ezt a vakságát, válságát, tehetetlenségét és bénultságát, mely
végül az összeomláshoz vezetett. Horn Gyula – a többi vezetővel együtt – nem védte
meg a szocializmust, sőt segített annak leépítésében. Tette ezt nyilván abban a
reményben, hogy a reformizmus szellemében létrehozott pártja megőrzi vezető szerepét
az új helyzetben is. Rövidlátás? A magyar történelem nem ismerése? A polgári
demokrácia idealizálása? Szereplési vágy? Mindenből egy csipetnyi!
A
jobboldal mérsékeltebb része elismeréssel nyugtázza a beteg, idős politikus
teljesítményét. Íme az általuk felsorolt érdemei (melyet én ellenkező előjellel
kezelek): a nyugati határ megnyitása a keletnémetek előtt, a vasfüggöny
felszámolása, a romániai ellenforradalom megsegítése, a NATO-hoz való csatlakozás,
az állami tulajdon felszámolásának folytatása, a rendszer konszolidálása, a
választási küszöb (4 %) felemelése (5%).
Mit akart
voltaképpen Horn? A kapitalizmus alapzatára épülő demokratikus szocializmust.
Jól látta ennek lényegét: a tőkés állam olyan modellje, melyben a
szociáldemokrata párt és a szakszervezetek beleszólhatnak az ország ügyeibe,
ennélfogva jobban érvényesül a szociális érzékenység. Ilyen állam fennállásában
hinni azonban legkevesebb illúzió volt, mert a „jó polgári rend”, a jóléti
állam nem egyéb ámításnál.
Horn
Gyula tehát tudta, hogy amit akar, az kapitalizmus – mégis akarta. Ezt nehéz
naivitással vagy jóhiszeműséggel magyarázni. Horn Gyula váltott: átment a
baloldalról a jobboldalra és annak baloldalán helyezkedett el. A választási
küszöb felemelése elsősorban a kommunisták ellen irányult, akiket
történelmietlen őskövületeknek tekintett, hogy tettének pozitív színezetet
adjon. Meggyőződésem, tudatosan tette, amit tett, s ez bűnét csak súlyosbítja. Amikor
az ifjú Horn csatlakozott a kommunista mozgalomhoz, hitt ebben, később
következett be színeváltozása. Ekkor új „vallása” a szociáldemokratizmus lett. Ebben
hisz.
Ez
azonban nem menti fel a megbocsáthatatlan szakadárság vádja alól.
Hegedűs
Sándor
A második értágító
Az
ember azt hinné, hogyha egyszer átél egy nagy krízist, az nem ismétlődik meg. Igen,
a remény táplálja az ilyen gondolatokat. Azonban az élet produkál több olyan
esetet, amire az ember nem számít. Pedig a szervezete jelzi, vagy mutatja az
embernek, hogy vigyázz! mert súlyos problémák következhetnek, ha nem változtat
az életmódján. Sajnos túl sok ember nem akar változtatni a halmozottan sok
olyan életformán, amit megszokott. Pl.: a túlzott fogyózás, a túlsúly, a
dohányzás, az italozás, a drogozás stb. A betegségek sorozata mélyen
elgondolkoztatja az embert, de ezeket mind meg lehetne előzni. Ha a tudata
uralkodni tudna a vágyain, ha parancsolni tudna önmagának. Az emberek tudatában
létezni kellene az önismeretnek, hogy óvni tudja minden veszélytől önmagát. Hogy
a szervezete zavartalanul táplálhassa az életét. Az önpusztító életforma igen
hamar megfosztja az embert a boldogságtól, az egészségtől és mindattól, ami az
élet értelmét jelenti.
Az
ember nagyon kiszolgáltatottnak érzi magát a műtőasztalon – még akkor is, ha a
világ legkiválóbb professzora dolgozik az életéért. A szív egy nagyon
különleges és végtelenül érzékeny szerv a testünkben. Ne tegyünk olyat az
életben, hogy a szívhez hozzá kelljen nyúlni. De ha mégis az élet úgy hozza,
hogy a beavatkozás elkerülhetetlen, akkor jó, ha van egy olyan szívspecialista,
aki a világon elismert szakember, mint Merkely Béla professzor úr, aki 2011.
11. 08-án másodszor helyezett a szívemre értágítót. Őt és stábját ezerszer
áldja meg az ég, mert igen sok embernek mentik meg és teszik könnyebbé az
életét.
Az
orvosainkat és az ápolóinkat meg kell becsülni, és tisztességesen meg kell fizetni.
A mi hazánk népe ne engedje meg azt, hogy azokat sanyargassák, akik hazánk
népét gyógyítják. Jöjjenek ide gyógyulni a külföldiek, itt szinte mindenütt van
gyógyvíz, a gyógyturizmus virágzó lehetne. Meg kellene teremteni a
rehabilitációs intézetet szerte az országban, a folyók, a tavak és a barlangok
közelében.
Dudás
György
Válasz a boldogságajánlóknak
Egy
település könyvtárába ismeretterjesztés szándékával neves személyiségek
érkeztek nemrég, akik a sebtében összetoborzott érdeklődőknek napjaink
boldogságforrásait ecsetelték. Magam is az érdeklődők között ültem, s csak
hallgattam az előadókat. Miközben fennkölt szavakkal meséltek a kivívott
szabadságunk „soha nem volt” értékeiről, elrettentő példákkal igyekeztek
bemutatni a múlt rendszerbeli életünket keserítő álságokat. „Gyönyörű e
szabadságtól övezett korszak: örüljünk mindannyian, hogy végre elérkezett” –
zengett fülünkbe az egymást túllicitálva beszélők szónoklata.
El-eltűnődtem
a hallottakon. Ha néhány tíz esztendővel korában veszek részt efféle öröm- és
boldogságajánló tanórán, alighanem nagy hatást gyakoroltak volna rám az ékes
szavak. Ezúttal azonban csak bosszankodtam magamban, s a hallottak
tömjénillatától émelygett a gyomrom.
Hol
élnek ezek? – kérdeztem a körülöttem ülő társaktól. Vagy hol él(t)ünk mi, ha
nem tudunk különbséget tenni múlt és jelen között. Hát nem látjuk, hogy a ma
éhezőit, a bizonytalan, kilátástalan jövőtől rettegőket boldogság ígéretével
ártani annyit tesz, mint normális elmebeli állapotukat megkérdőjelezni? Hiszen a
napi megélhetés gondja családok százezreibe fészkelte be magát, s mind
kevesebbek számára ígér biztonságos jövőt a holnap. Mind többen látják azt is
manapság, hogy az elszegényedés fokozódása feletti gyötrelmeket a más népek
számára „modellértékű demokráciánkban” jószerével csak utcasarki nyilvánosság
előtt zokoghatják el másoknak. De azt is fölösleges tenniük, hiszen sirámaik
éppen azokhoz nem jutnak el, akik a nyomorúságukat előidézték.
Egy
megjegyzést különösen rosszallottam. Mélabús ábrázattal, alig harmincévesen így
sóhajtott fel egyikük: „négy évtizedig mit kellett elviselnünk?”
Tudjuk,
sok mindent. Közben rengeteg ellentmondás feloldására kényszerültünk: számos
hibát kellett korrigálnunk. Nem kellett azonban a fölöslegesség tudatától gyötrődnünk:
nem ismertük a tömeges munkanélküliséget, a Sipőcz egykori polgármester által
kitalált ingyenkonyhákat, melegedőket, nem emelkedett egekig az infláció, nem
tűnt számunkra kilátástalannak a jövő. Nem fenyegetett a listás fejvadászat,
nem züllöttek szét tömegesen a gazdálkodó szervezetek, nem kellett várnunk
szegénységi bizonyítványra, nem volt hiánycikk az emberközpontú szociálpolitika.
Következésképp biztonságban élhettek az ország élemedett korú és fiatal
polgárai. Hiányzott az országos soványítókúra, volt viszont ingyenes
felsőoktatás, ingyenes gyógykezelés, névleges gyógyszertár. Megvolt minden
ahhoz, hogy az emberek anyagi biztonságban érezhessék magukat. Mindezeket bizony
évtizedekig el kellett tudni viselnünk.
Hogy
aztán miként leszünk képesek a ránk települt mélyrepülésű jelen „átbekkelésére”,
a könyörtelen viszontagságok elviselésére, arra nem az előző rendszer „kínkeservének”
tanulsága, hanem a jövő kilátástalanságban dúsgazdag évei, netán évtizedei
fognak majd bizonyságot szolgáltatni.
Dr.
Südi Bertalan
A proletárhoz
Fel,
proletár,
Harcra fel!
Csak
láncaidat
Veszítheted
el:
Mit rád
rakott
A tőke
uralma.
Mozdulj
csak meg:
És
nincs többé hatalma.
Mert te
álltál
A
munkapad mellett,
Rád
mutattak,
Ha
ember kellett.
És ha
azt mondod:
Tovább
nem!
Mi lesz
majd
Rablott
kincseikkel?
Hisz
tőled vették el:
Verejtéked
adtad érte.
Álmod
elfeledted.
Ne így
legyen vége!
De az
álmok néha
Visszajönnek
makacsul:
Hogy megkapjuk
Mi nékünk
jár kamatostul.
Mert mi
tettük a hazát!
Mi
dolgoztunk érte!
Mi
adtuk vérünket,
Ha a
haza kérte!
Jutalmul
megkaptunk
Sok
szép fakeresztet
Életünk
feledték, halálunk is
Csak nékik
kellett.
De minket,
minket
Nem lehet
megölni:
Mert mi
vagyunk a Nép, s
A nép
nélkül ti: semmi!
S
teszünk majd új hazát,
Hol igazság
lesz végre:
Annyit
kap mindenki,
Amennyit
tesz érte.
(Marx Károly
emlékének)
A kommunisták alaptörvénye
1.
Igazság: forradalmi tétel. Az egyik ember annyi, mint a másik, bár a bőre barna
vagy fehér. Egyet ér, mert egyenlő – amennyi munkát végez az ember, annyit ér.
2. Az
ember a legfejlettebb élőlény, ami kivetette az állatvilágból, hogy eszközöket,
szerszámokat készített, és azokat felhasználta élete javára és a mindennapi
táplálék megszerzésére. Mindannyian a köldökzsinóron érkeztünk a földre, semmi
vagyonunk, aranyunk nem volt. Az egyéni élet és hely határozta meg, hogy
koldussá vagy milliárdossá leszünk. Az örökölt és szerzett adottságok, az ész
és a tudás hatalma vihette az embert a gazdag élet világába. Most saját
bőrünkön érezzük Marx, Engels és Lenin tanításait a tőkéről, a kapitalizmusról,
annak embertelen voltáról.
3. Nem
igaz, hogy csak ez az út van, nem igaz, hogy a milliókat, milliárdokat nem
lehet szétosztani az éhező, nyomorgó, hajléktalan emberek között. Az istenhitre
való hivatkozás is ezt szorgalmazza: szeresd felebarátodat, mint önmagadat.
4. Az
oktatás egyike a legfontosabb tevékenységnek. A kapzsiságot büntetni kell.
Mindenben és mindenkor az embertársaink létét és megélhetését biztosítani kell.
Ez emberi kötelesség. A jog szavatolja a javak egyenlő elosztását, az emberi
életet.
Koczka
Béla
A közömbös emberek
A
közvélemény-kutatóktól halljuk, hogy a választópolgárok közel fele nem választ
magának pártot, akire szavazna. Különböző magyarázatot hallunk, de egyik se megnyugtató,
mert a lényeget mind elkerülik. Tudniillik egy stagnáló gazdaságban megélhetési
gondokkal küszködik a társadalom egy jelentős része. Ugyanis ahol nincs
termelés, ott nincs mit elosztani, ezért nem érdekli őket a politika, mert a
csalódásukból a közömbösség lett úrrá rajtuk.
Engels
beszédéből idézek, amellyel teljes mértékben egyetértek, mert ma is igaz.
„Darwin
a szerves természet fejlődési törvényét fedezte fel – Marx az emberi történelem
fejlődési törvényét, azt az addig ideológiai egyszerű tényt, hogy az embereknek
előbb enniök, inniök, lakniuk és ruházkodniuk kell, mielőtt politikával,
tudománnyal, művészettel, vallással stb. foglalkozhatnak.” (Engels beszéde Marx
temetésén a sírnál – részlet).
Napjainkban
az előbbi szöveg tetten érhető, mert sokan éheznek, és még többen vannak
olyanok, akik táplálkozása egyoldalú és vitaminhiányos. Százezrek állnak a
kilakoltatás előtt, vagy télen a lakás egy részét tudják csak fűteni. Az
emberek tömegesen a turkálóból ruházkodnak, vagy még erre sincs pénzük. Sajnos,
ha így haladunk, akkor az ivóvíz számlát sem tudják kifizetni, ezért még ivóvízhez
sem jutnak a szükséges mértékben.
Mindezeknek
politikai és gazdasági okai vannak. A kapitalista társadalom kettészakította az
országot. Egy szűk rétegnek jólétet biztosít a többség rovására. Létrehozta a
tőkésosztályt, amellyel együtt jár, hogy proletárok is legyenek.
Az
agymosással félrevezetik az embereket, szembefordítják egymással, és az „oszd
meg, ás uralkodj” elve szépen működik.
Az
elmúlt 22 év alatt az emberek kiábrándultak a politikából, mert folyamatosan
becsapták őket a mézes-mázos ígéretekkel, amiket egyszer sem tartottak be. Ezért
nincs min csodálkozni, hogy közömbösek lettek. Ami van, az a kapitalista
rendszer törvényszerű következménye. Gyökeres változást csak a közösségi
társadalom hozhat a többség érdekében.
Ezt
csak a Munkáspárt képviseli.
Horváth
Sándor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése