Emlékezzünk május
9-ére a béke világnapján
EMBERI STÁTUS HELYETT TŐKESZOLGÁK
Gyakran olvastam
újságokban, hallottam televíziós műsorokban olyan véleményeket, melyek szerint
a magyar társadalom 1990 óta lényegesen szabadabbá lett annál a szabadságnál, mint
ami a „puha diktatúrában” megillette.
Akik így vélekednek,
bizonyosan összetévesztik a látszatot a valóság tényeivel. A jelenlegi hatalmi
viszonyok ugyanis egyértelműen jelzik, hogy a társadalom tagjainak döntő
hányada nem vált a rendszerváltással szabadabbá. A módosulás mindössze annyi,
hogy az urak által lebecsült korábbi teljes foglalkoztatottságot tömeges
munkanélküliség okozta létbizonytalanság váltotta fel, a többség emberi
jogállása pedig szolgák és páriák státusává változott. Az meg különös számomra,
hogy politikusok, de a politológusok is milyen szemérmesen hallgatnak arról,
hogy a kizsákmányolás nem kevésbé sérti az emberi jogokat, mint a faji,
vallási, kisebbségi elnyomás. Hiszen az ember aligha kerülhet megalázóbb helyzetbe
a bérrabszolgaságnál.
A magyarok többsége
(mivel nem volt ok rá), nem vett részt aktívan a szocialista rendszer keresztre
feszítésében.
Viszont eltűrte, hogy
nélküle, helyette, sőt rá hivatkozva újdonsült pártocskák. politikai őrjöngők,
különféle ideológiai kötéltáncosok, a főként pedig hatalom- és pénzéhes
„fadugós” politikusok foglalják el és sajátítsák ki a demokrácia játéktereit,
nyilvánosságait. Mivel kizárólag maguknak vindikált korlátlan demokráciájukat
igyekeztek többséginek föltüntetni, nem csodálkozhattunk, ha a tömegek a
szegénységgerjesztő állapotok közepette nem tudtak a rájuk oktrojált
látszatdemokráciával mit kezdeni. Többen felhánytorgatják a „rövid történelmi
emlékezetet”. Érthetetlen számukra, hogy mind kevesebben emlékeznek ma már a
múlt rendszer - úgymond - „megbocsáthatatlan vétkeire”. Ez bizonyára azért
történhetett meg, mert az emberek egykori személyes tapasztalatai, élményei nem
esnek egybe a Kádár-rendszert kategorikusan diktatúrának és szellemi
tatárjárásnak bélyegző állapottal. Következésképp nem hajlandók részt vállalni
a rablótőke világát favorizálók szocializmus-ellenes heccelődéseiben. A többség
sokkal inkább a reális minősítés felé hajlik. Jelesül, hogy emberközpontú volt
az a társadalmi rendszer.
Kétségtelen, lenne
gondolkodni való a múlton. Legalábbis politikai és jogi értelemben. Ez
különösen indokolt volna az olyan baloldali szemléletű emberek részéről, akik a
létezett szocializmus idején felelős tisztségek birtokosai voltak. Egy
pillanatra sem szabadna feledniük, hogy azok az ideális elképzelések egy
társadalomról, ahogyan azt az előző politikai érában akarták megvalósítani,
megmaradtak. Ezt az ideát azonban máig sem gondolták végig. Holott ez nem álom,
emögött a megvalósulás lehetősége rejlik. Mégha bizonyára nem is fogom megérni,
hogy az az idea valamilyen módon valósággá válik, ez marad az elképzelés, mely
mellé bármikor érdemes odaállni. Megvalósulását egy olyan baloldal
kezdeményezésétől remélhetjük, mely nem a kapitalizmus életre hívásában
tüsténkedő, ugyanakkor az Internacionálét a pártkongresszuson harsányan éneklő
álbaloldaliak népes társasága, hanem olyan - felelősséget viselő - politikai
erőtől, mely a baloldali értékeket nem csak szavakban, de szándékban is
képviseli. Ezen eszmei értékek gyakorlati letéteményese és birtokosa
napjainkban a Magyar Kommunista Munkáspárt.
Dr. Südi Bertalan
Zsidókérdés ma Magyarországon
Nem válik
dicsőségünkre, hogy a címben szereplő kérdés még továbbra is napi probléma
hazánkban. Gondoljuk meg, 70 esztendő múlt el a holokauszt óta! Az olyan etnikum,
mely a honfoglalással egy időben jelent meg a Kárpát-medencében, mely
évszázadokkal ezelőtt az asszimilálódás útjára lépett, mely gazdasági
tevékenységével nagyban hozzájárult az ország- építéshez, s kész volt - ősi
vallását fenntartva - betagozódni a magyar társadalomba, még mindig idegen a
többségi vezető nemzet szemében. Hová lettek az egykor bebocsátott és letelepedett
kunok, jászok? Az ö asszimilációjuk csak kezdetben járt komoly konfliktusokkal
(kivonultak az országból), ám a tatárjárást követően visszahívták őket.
Elmagyarosodtak, elveszítvén kun, illetve jász identitásukat. Emléküket csak
néhány földrajzi név őrizte meg. A protestánsokat (evangélikusok, reformátusok)
az ellenreformáció korszakának lezárása után lényegében békében hagyták, jóllehet
néhány megszorítást fenntartottak. Igaz, a teljes és tényleges egyenjogúsítás
csak a XIX. század végén következett be. Magyarságukat ezenközben semmi sem
zavarta meg. Az ő megítélésük döntően vallási jellegű volt. A zsidókérdés
másként alakult, útjukat véres kövekkel rakták le. A formális egyenjogúsítást
(recepció) a XIX. század végén fogadta el a parlament, ám előtte pusztított a
tiszaeszlári vérvád, később követte a még pusztítóbb holokauszt.
Az 1944-1945-ös népi
demokratikus forradalom, majd a szocialista átalakulás levette napirendről a
kérdést, de igazán nem oldotta meg. A felek szemérmesen hallgattak a
problémáról, abban a tévhitben élve, hogy az agyonhallgatás automatikusan
pontot tesz a kérdés végére. A zsidók nyilvánosan nem beszéltek vallási,
etnikai hovátartozásukról. A Kádár-rendszerben büntették a rasszizmust, ám az
ideológia csaknem néma maradt. A lelkek egy nagy részében ott kavargott az
évszázados idegenkedés, az értetlenkedés, az értetlenség. Ezek az előítéletek
konzerválódtak, szunnyadtak, de nem tűntek el. A rendszerváltás, mely a tőkés
társadalom visszaállítására törekedett fontosabbnak tartotta a közösségi
tulajdon kiosztását a kedvezményezettek között, az antikommunizmus tökélyre emelését,
mint a zsidókérdés megoldását. Sőt kimondva-kimondatlanul a zsidóellenesség
tudatos fenntartása, ápolása az elit egyik fegyvere lett a progresszió elleni
harcban. Zsidóellenesség hangos megnyilvánulásáról tudunk, de annak
megtorlásáról nem. Eltűrik ugyan az antiszemitizmust bíráló hangokat,
irodalmat, de a zsidóságot démonizáló megnyilvánulások ellen nem lépnek fel.
Úgy tűnik, a
rasszizmust „melegen tartják”, rábízzák a Jobbikra, potenciális szövetségesükre.
Orbán ma nem antiszemita. De holnap? Ne vegyük komolyan méltatlankodásukat, ha
a neohungarista párt egyes tagjai részéről elhangzanak „illetlen” rasszista
kiszólások. (Ezektől olykor - taktikai megfontolásból - még Vonáék is
elhatárolják magukat.) A hatalom megragadása előtt a Vezér nem akar lelepleződni,
s magára öltve a demokrácia jelmezét, néha birálja a szalonképtelen szavakat.
Willy Brandt
letérdelt a lengyel zsidó mártírok emlékműve előtt, de Orbán Viktor ilyen
gesztusra még nem tudta elhatározni magát. Tartok attól, hogy nem is fogja. A
parlamentben a Jobbik kegyelettel emlékezett meg Solymosi Eszterről „akinek
vérét vették a tiszaeszlári zsidók 1882-ben, peszáh alkalmából, hogy a pászka
készítésére felhasználhassák”. Egyik neohungarista képviselő a magyar
parlamentben óva intette a jelen állami vezetőket a zsidó funkcionáriusoktól,
akik „nemzetbiztonsági kockázatot” jelentenek hazánkra nézve.
Volt-e komoly
reakciója megnyilatkozásuknak a honatyák között? Kövér László, aki az Unió
zászlóival szemben védelmezte a magyar nemzet szabadságát, a nyilas időkre
emlékeztető sztereotípiákra nem kívánt érdemben reagálni. Néhány sajnálkozó
(esetleg tiltakozó) megjegyzés elhangzott ugyan, de a parlament passzív maradt.
Az amerikai űrhajós
tett egy kis lépést előre a Holdon, miközben a magyar újnyilas honatyák egy
nagyot léptek vissza a feudalizmusba. A rasszizmus elleni harc nem szerepel a
háromnegyedes többséggel rendelkező állampárt napi és távlati programjában.
Orbánék, görcsösen ragaszkodnak a hatalomhoz, s az ezzel járó „dolce vitát” sem élvezhetnék tovább, ha
megzaboláznák Vonáékat, lehetséges szövetségesüket a „minden elveszhet”
pillanatában.
Hegedűs Sándor
JÓZSEF ATTILA 110 ÉVES
csak az olvassa
versemet,
ki ismer engem és
szeret... "
... s szivében néha
elidőz
a tigris meg a szelíd
őz. "
TISZTELT JELENLÉVŐK!
KEDVES ELVTÁRSAK!
110 éve 1905. április
11-én látta meg a napvilágot József Áron szappangyári munkás és Pőcze Borbála
mosónő gyermeke. József Attila. A fent idézett verset 1937. június elején írta (mindössze
fél évvel a halála előtt).
1964 óta április 11-e
a költészet napja, a vers ünnepe. A 2005. esztendőben nemcsak mi magyarok
emlékeztünk a 100 éve született költőre - az egész világ ünnepelte őt. Az ENSZ
kulturális bizottsága ugyanis a 2005-ös esztendőt József Attila emlékévnek
nyilvánította.
Harminckét év!
Mindössze ennyi
adatott neki.
S milyen évek?
A 11 éves kisfiú
1916-ban gazdag szeretne lenni, s a gazdagságot számára a kugler (cukorka) a
libasült és a jó ruha jelentette.
Soha nem felejtette
el a lelencként Öcsödön töltött 2 évet. 1928-ból Vágó Márta így idézi fel
Attilával való beszélgetését:
„Lelenc voltam...
Minek mondjak el neked olyat, ami csak megijesztene? Nagy nehezen elmondta
mégis, hogy 5 éves korában télvíz idején, kora hajnalban kelt. Még alig
pitymallott, már vizet kellett hordania a kútról, fát vágni. Utána keserű
cikóriát kapott egy darab ragacsos kenyérrel.”
Az első világháború
nehéz, küzdelmes éveket jelentett a József családnak. 1919 karácsonyán meghalt
a mama. Ez a tény gyógyíthatatlan seb lett Attila szívén.
Nem lett középiskolai
tanár - Horger Antal nyelvészprofesszor jóvoltából - ám az egész népe
tanítójává vált.
A Nagyon fáj
kötetének megjelenése után Attila boldog arccal ment a Szép Szó
szerkesztőségébe. Mi történt? - kérdezték barátai. „Képzeljétek azt mondta Bartók
Béla. hogy én az vagyok a költészetnek, ami ő a magyar muzsikának. Ennél
nagyobb dicséretet az Isten sem adhatott volna.”
A költészetről, a
költői hitvallásról így fogalmaz:
„Ehess, ihass,
ölelhess, alhass!
A mindenséggel mérd
magad!
Sziszegve se szolgálok
aljas,
Nyomorító hatalmakat."
Nem szolgált!
Valódi világot
hörpintett, a paraszthoz szólt, a munkáshoz, a rosszul öltözött suhanchoz és
hitte, őszintén remélte, hogy egyszer majd nagy lesz az ember. Az 1930-as évek
végén a tömegek radikalizálódtak. A radikalizálódás tűrhetetlen helyzetükből
fakadt. Ebből akartak kitörni, ezen akartak változtatni. Nem sikerült!
1937. december 3-án
este Balatonszárszón jött az a tehervonat, melynek kerekei alatt lelte halálát
a 32 éves költő. 78 ÉVE ENNEK!
A költő azonban üzen
nekünk. Csak kézbe kell vennünk verseit, s máris tudjuk, érezzük, hogy szól
hozzánk.
Baranyi Ferenc,
József Attila és Kossuth díjas költőnk így ír Attila idéző című versében:
„Attila, jaj a végét
elsietted,
Behódoltál a roppant
űrhidegnek.
A semmi ágán vacogott
szíved
s megdermedt, mint a
meteorkövek.
S a csillagok jeges
közönnyel nézték
Testvérük - szived -
megsemmisülését.
Pedig a forró szív
most kéne éppen,
hideg csillagok múló
éjjelében,
mert szíved szerint
képzeljük a rendet,
másként képzelni
sírodból se engedd!"
Nagy László József
Attila! című versében így ír:
,,József Attila!
Te add nekem a
reményt?
... bólints, hogy
érdemes.
... elém te állj.
Segíts, hogy az
emberárulók szutykát
Erővel győzze a szív,
Szép szóval a száj!”
A társadalmi béke megteremtésének
nagy feladatával nem hagy bennünket magunkra József Attila.
„Hanyag
társadalmunkra szabatos szavam van,
... adjátok meg a
munka örömét, adjatok kedvet.
TISZTELT JELENLÉVŐK!
KEDVES ELVTÁRSAK!
Hiszem, hogy olvassuk
József Attila verseit, hogy ismerjük, szeretjük őt, hogy értjük, megértjük
üzenetét. Köszönöm, hogy meghallgattak!
Csajbók Ferenc
A PÁRT PROGRAMJA
A kommunista párt
jellegét nem az elnevezése, hanem politikai programja, ideológiája, szervezeti
ismérve és gyakorlati tevékenysége határozza meg.
A kommunisták első
programja a „Kommunista Kiáltvány” volt, melyet Marx és Engels a Kommunisták
Szövetsége 1847-ben tartott kongresszusának a megbízásából készítették.
Kivétel: az MDP első kongresszusa 1948-ban és az MSZMP tizenegyedik kongresszusa
1957-ben programnyilatkozatot fogadott el. A program és a programnyilatkozat
között nincs elvi különbség. A programnyilatkozat általában rövidebb
időszakokra vonatkozó politikai jellegű dokumentum. A program legfőbb
rendeltetése, hogy hosszabb időszakokra egy egész történelmi szakaszra
vonatkozóan határozza meg a párt tevékenységét, fő irányvonalát, céljait.
A Magyar Munkáspárt a
23-ik kongresszusán fogadott el programot. Én úgy ítélem meg, hogy a 26-ik
kongresszuson elfogadott dokumentumban a program végrehajtásának része, amely
a párt fejlesztési koncepcióját is tartalmazza. Reálisan tartalmazza az elmúlt
években végzett politikai munka nehézségeit és eredményeit. A következő évek
politikai feladatait időrendbe fogalmazza meg és irányt mutat a párttagoknak
az egyéni feladataira is. A Munkáspárt célját egy mondatban fogalmazza meg:
„ERŐS MUNKÁSPÁRTOT”.
A párt dokumentuma
nemcsak a párttagoknak szól, mert csak a velük együtt gondolkodó választópolgárokkal
tudjuk a feladatot végrehajtani. A párttagoknak arra kell törekednie, hogy
példát mutasson és így segítse, hogy minél több választópolgár dokumentumot
vállaljon. A választópolgárok támogatásával tudunk eredményt elérni. Célunkat
a közösségi társadalmat csak velük együtt valósíthatjuk meg.
Horváth Sándor
Ismét népbetegségünk lesz a tuberkulózis
A minap elmentem az
orvosomhoz gyógyszert kiíratni, mint mindig most is sokat kellett várakozni.
Közben látok egy feltűnő plakátot nagy betűkkel rá írva - Tuberkulózis járvány van, vagyis
tüdőbaj.
Az egyik szobából
kijön egy nővér maszk van az
arcán, és bemegy egy másik szobába, majd vissza is jött és bement az eredeti
helyére. Én közben gondolkodtam ezzel kapcsolatban és eszembe jutottak a régi
események. 1945-ben vagyis a II. világháború után az volt a szokás, hogy az
emberek, amikor elvégezték az esti munkát - elmentek vagy az egyik, vagy a
másik szomszédba, estézni petróleum lámpa mellett. mert akkor még nem volt
villany a faluban, pipázás közben sok mindenről beszéltek. Mondták, hogy nagyon
kell vigyázni, mert rengeteg tüdőbajos
ember van. Ezek jutottak eszembe meg az is, hogy ma pont ugyanaz van, mint
akkor volt. Csakhogy ma már tudjuk, hogy miért van ez ismét. A kapitalizmus
örökös tulajdonsága, hogy milliókat tartson nyomorban. Így lesznek mindig
éhezők, mindent nélkülözők, akiket hamar elér a vészes betegség, mert a nélkülözés lehetetlenné teszi, hogy megfelelő
módon táplálkozzon, tisztálkodjon, mert pénze szinte semmire nem elég. Így
aztán legyengül a szervezete, és ugyanaz az állapot áll elő, mint a Horthy-korszakban - akkoriban többen
azt mondták, hogy 3 millió koldus
országa vagyunk és ráadásul rengeteg
a tüdővésztől szenvedő ember.
Nos, ezek jutottak eszembe.
Csakhogy most már
tudjuk, hogy mi a fő oka e terjedő problémának. A kapitalizmus és az urak kapzsisága.
Mert megtűrik, hogy milliók szenvedjenek, a gyerekek, öregek és felnőttek is éheznek. Népünk többsége alultáplált,
nem csoda, hogy visszatér ugyan az a nyomor - mint ami a Horthy korszakban
volt. De úgy látszik, hogy ez az urakat nem zavarja, mint ahogy az sem zavarja
őket, hogy a korrupció már az eget súrolja. Arra volnék kíváncsi,
hogy a nép meddig tűri ezt az ordító igazságtalanságot. Ha valaki
venné a fáradságot és Budapesten főleg reggel, mielőtt a kukás kocsik elindulnának
dolgozni, láthatnák, hogy mennyi ember még nők is turkálnak a kukákban. Mikor
látják már be, hogy ez, ami itt történik, az óriási lelketlenség, és végtelenül nagy bűn.
Dudás György
HÍREINK
– Június első
szombatján várjuk kispályás focistáinkat Túrkevére a MUNKÁS KUPA találkozójára.
Jelentkezni lehet a szokásos módon Csajbók Ferenc szervező tanárnál.
* * *
– Május 9-e
alkalmából megemlékezést tartunk városainkban a „BÉKE VILÁGNAPJA” tiszteletére.
* * *
– A Veszprém megye 3.
számú egyéni választókerületében induló Filemon Kristóf a Munkáspártot
képviselő párttagunk, április 12-i voksoláson 62 szavazatot kapott.
* * *
– Május elsején kint
leszünk a Ligetben, várjuk vendégeinket, ahol ebédfőzéssel készülünk
látogatóinknak és kedvező áron elfogyaszthatják azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése